اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل
۵/۵ - (۱ امتیاز)

چراغ pon مودم فیبرنوری

چراغ los مودم فیبرنوری

چراغ های PON و LOS در مودم فیبر نوری چه معنایی دارد؟

چراغ pon مودم فیبرنوری

چراغ LOS مودم فیبرنوری چیست؟

چراغ LOS در مودم فیبرنوری چراغ بسیار کاربردی است. این چراغ می‌تواند تشخیص دهد چه توانی از پچ‌کورد به مودم فیبر نوری وارد شده است.  این چراغ هم در سه حالت خاموش و حالت روشن ثابت و چشمک زن کار می کند و هر کدام از حالت های این چراغ معانی مختلفی دارد.

 

چراغ LOS مودم فیبرنوری این توانایی را دارد که اطلاعاتی را از نحوه ی عملکرد پچ کورد مودم فیبرنوری به ما بدهد.

 

چراغ los در حالت چشمک زن

به صورت کلی اگر چراغ LOS چشمک زن باید به این معنی می باشد که اتصال فیبر نوری قطع می باشد. یعنی بهتر است اینطور بگوییم که یعنی ارتباط فیزیکی بین ONT و OLT (مرکز مخابرات) برقرار نیست و باید عیب یابی شود.

 

 در اولین مرحله باید از اتصال دقیق و درست پچ کورد به مودم فیبر نوری اطمینان حاصل کنید. اگر چک کردید ولی هنوز هم چراغ چشمک می زد ، مودم فیبرنوری شما توان فیبرنوری را در پچ کورد نمی تواند تشخیص دهد.

 

پچ کورد با توجه به جنس شیشه ای یا به اصطلاح فیبری که داخل آن ها استفاده شده است بسیار حساس هستند و پچ کورد ها را در مقابل ضربه، خم شدن و له شدن بسیار حساس میکند .

 

که نتیجه این می شود که فیبر قطع شود و نهایتا باعث چشمک زدن چراغ قرمز LOS می شود. با توجه به تعاریفی که از پچ کورد مودم داریم شکسته شدن این قطعه باعث میشود که توان به مودم وارد نشود و اتصال قطع شود. که در این حالت باید پچ کورد متصل به ONT را تعویض کنیم. که درصورت شکستگی و تعویض بعد آن احتمالا مشکل حل شود.شکستگی پچ کورد فیبرنوری باعث می‌شود تا توان وارد مودم نگردد.

 

یکی دیگر از دلایل چشمک زدن چراغ LOS می‌تواند کثیف شدن کانکتور پچ‌کورد موجود در داخل مودم باشد.

 

برای تمیز کردن پچ کورد فیبرنوری با استفاده از یک گوش پاک کن و مقدار کمی الکل می‌تواند به راحتی کانکتور پچ‌کورد را تمیز کنید. فقط کافی است آن را به الکل آغشته کرده و برای تمیز کردن اقدام نمایید.

البته احتمال دارد که مشکل اسپیلیتری باشد که مخابرات در داخل ساختمان شما کارگزاری کرده است. در بعضی از مواقع اسپلیتر‌ها ۱ به ۱۶ می باشند و چون این نوع از اسپلیترها غیر استاندارد هستند توان وارد واحد نمی‌شود.

 

پس زمانی که با چراغ los چشمک زن مودم روبه رو می شویم مراحل زیر را بررسی کنید:

 

  • اطمینان از اتصال دقیق و درست پچ کورد (فیبر نوری) به ONT
  • کانکتور  پچ کورد (سر سفید پچ کورد را ) با الکل سفید و دستمال کاملا تمیز کنید.
  • تعویض پچ کورد متصل به ONT  (کابل فیبر نوری زرد رنگ)
  • برای تست و اطمینان از سالم بودن مسیر فیزیکی (فیبرنوری) از OLT تا مشترک باید ONT را مستقیما از باکس ATB و FAT بررسی کرد.
  • در نهایت پس از اطمینان حاصل کردن از مسیر فیزیکی (فیبرنوری) باید پورت و کارتی که در OLT قرار دارد بررسی شود.
  • اگر چراغ LOS قرمز هنوز هم روشن باشد، باید به پیمانکار فیبرنوری  یا مرکز مخابرات مربوطه مراجعه شود تا پیمانکار فیبر را اعزام نمایند و مشکل قطعی فیبر را از مرکز بررسی نمایند.

چراغ los مودم فیبرنوری

 

چراغ PON مودم فیبرنوری چیست؟

چراغ PON مودم فیبرنوری وضعیت اتصال به اینترنت را نشان می دهد

اگر چراغ PON مودم فیبرنوری شما در حالت ثابت روشن باشد ، یعنی اتصال شما برقرار و هیچ مشکلی وجود ندارد. چراغ PON زمانی ثابت است که کانفیگ کردن مودم شما به درستی انجام شده است . یعنی می توان گفت بعد از درست کانفیگ کردن مودم، چراغ PON ثایت روشن خواهد شد و با برقرار گردن اینترنت از طرف شرکت ارائه دهنده ی اینترنت مودم فیبر نوری شما آماده اتصال به اینترنت است.

چراغ PON مودم کلا در سه حالت خاموش، روشن ثابت و روشن چشمک زن می باشد. چراغ PON چمشک زن به این معنی است که اتصال اینترنت شما قطع است یا بعبارتی شما اینترنت ندارید.

انواع مودم فیبرنوری ONT (Optical Network Terminal): این نوع مودم‌ فیبرنوری معمولاً برای مصارف خانگی و یا شرکت‌های کوچک مناسب هستند. زمانی که کابل فیبرنوری تا محل مورد نظر کشیده می‌شود، می‌توان از مودم فیبرنوری ONT استفاده کرد. ONU (Optical Network Unit): این نوع مودم‌ها نیز از نظر کارایی شباهت‌های زیادی به مودم‌های ONT دارند. البته شرکت‌های سازنده تفاوت‌هایی را در هر دو مودم قرار داده‌اند. در شبکه‌های فیبرنوری، دو دستگاه مهم به نام‌های ONT (Optical Network Terminal) و ONU (Optical Network Unit) وجود دارند این دو دستگاه در اتصال فیبرنوری به خانه‌ها (FTTH) نقش مهمی ایفا می‌کنند.

چشمک زدن همزمان چراغ LOS مودم فیبر نوری و چراغ POS مودم فیبر نوری

گاهی شرایطی به وجود می آید که چراغ های PON و LOS به صورت همزمان باهم روشن شوند. این اتفاق ممکن است به علت های گوناگونی بیفتد و ما در اینجا به نزدیک ترین و شایع ترین علت های چشمک چراغ های مودم به صورت همزمان می پردازیم.

 

یکی از شایع ترین دلیل این اتفاق این است که احتمال زیاد  ماژول فیبر نوری داخل مودم فیبرنوری شما سوخته باشد. که علت این امر خود به تنهایی باید بررسی گردد که چرا ماژول فیبرنوری سوخته است؟ این مشکل گاها میتوان بخاطر نواسان های برق بروز کند . یکی دیگر دلایل سوختن ماژول فیبرنوری این است که توان غیر استانداردی به مودم شما وارد شده باشد .

البته این مشکل ها باید به صورت جزئی تر در مقالات دیگری بررسی گردد. که نهایتا در اینجا ما فقط به علت معمول و شایع چشمک زدن همزمان چراغ های LOS و PON اشاره کردیم.

وضعیت چراغ های PON و LOS در مودم فیبرنوری در حالت عادی به چه صورت است؟

توجه داشته باشید زمانی که چراغ LOS روشن باشد یعنی مشکلی در اتصال وجود دارد در نتیجه باید در گام اول آن مشکل را برطرف کنید. اگر چراغ PON به صورت ثابت روشن باشد یعنی اینترنت توسط مودم دریافت شده است و شما می‌توانید از اینترنت استفاده کنید.

 

در نهایت بهتر است بدانید زمانی که چراغ پاور مودم به رنگ سبز، چراغ LOS خاموش، چراغ PON به رنگ سبز و چراغ LAN به صورت چشمک زن عمل کند، یعنی تمام اتصالات شما درست است و به راحتی می‌توانید از اینترنت پرسرعت فیبرنوری بهره‌مند شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی