اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل
۵/۵ - (۷ امتیاز)
انواع سرویس اینترنت در ایران

فهرست مطالب

انواع سرویس اینترنت چه سرویس هایی هستند؟

اینترنت DSL

DSL شامل سه نوع اینترنت است

اینترنت Wireless

وایرلس شامل سه نوع اینترنت است

اینترنت FTTH

Fiber to The Home

سرویسTD-LTE

 

اینترنت همراه

 

 

روش‌های متفاوتی برای اتصال به اینترنت وجود دارد و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را  نسبت به سرویس دیگر دارند. که با توجه با فاکتور هایی که مد نظرتون هست می توانید سرویس مورد نظر رابرای دریافت خدمات اینترنت انتخاب کنید . در ادامه به شرح سرویس های اینترنت می پردازیم .

اینترنت DSL خط اشتراک دیجیتال

images 4

 

DSL مخفف عبارت Digital Subscriber Line است. این سرویس با استفاده از خط تلفن (بدون اشغال خط) اتصالی با سرعت بالا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که DSL مبتنی بر خطوط تلفن است، رایج‌ترین سرویس برای کاربران خانگی است. این سرویس قابل‌دسترس است و شرکت‌های زیادی در در ایران این سرویس اینترنتی را ارائه می‌دهند.

 کاربران از یک جک دیواری تلفن بر روی یک شبکه‌ی تلفن موجود، از پهنای باند پرسرعت استفاده می‌کنند. سرویس اینترنت DSL در فرکانس‌هایی کار می‌کند که تلفن در آن کار نمی‌کند و بنابراین شما می‌توانید همزمان که از اینترنت استفاده می‌کنید تماس تلفنی نیز برقرار کنید. 

 

اینترنت DSL با انتقال داده‌های دیجیتالی از طریق خطوط تلفن کوآکسیکال مسی کار می‌کند. خطوط تلفن صدها هزار فرکانس را حمل می‌کنند که تنهت چند هزار مورد آن برای ارتباطات تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین اجازه می‌دهد تا انتقال داده‌های دیجیتالی همزمان و بدون مشغول شدن خطوط انجام شود. فیلترهای DSL معمولا در خانه‌ها و مشاغل برای جلوگیری از تداخل با فرکانس بالا، اجرا می‌شود.

 

DSL نسبت به سرویس‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است اما سریع‌ترین سرویس اینترنتی موجود در بازار نیست. سرعت و کیفیت اتصال  DSL، با بیشتر شدن فاصله بین استفاده‌کننده و ایستگاه سویچینگ کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر این سرویس معمولا  موقعیت مکانی نزدیک به شرکت ارائه‌دهنده سرویس استفاده می‌شود. اینترنت DSL هر جا که یک شبکه تلفنی موجود باشد، در دسترس است و یک اتصال مطمئن و مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد. با استفاده از این سرویس می‌توانید بدون هیچ تداخلی به‌طور همزمان از اینترنت و تلفن استفاده کنید.

DSL سرویس اینترنتی ثابت است که توسط دارندگان پروانه FCP و SRVCO ارائه می‌شود. در ادامه انواع سرویس اینترنت DSL را به اختصار معرفی می‌کنیم.

انواع سرویس های DSL

سرویس ADSL چیست؟

ADSL – خط اشتراک دیجیتال نامتقارن – Asymmetrical Digital Subscriber Line 

ADSL یا Asymmetric Digital Subscriber Line یک نوع DSL نامتقارن است. ADSL یک تکنولوژی طراحی شده برای ارائه سرعت اتصال بیشتر از طریق خطوط اینترنت نسبت به سرویس‌های اینترنت Dial-Up قدیمی است. منظور ار نامتقارن این است که در این سرویس اینترنتی سرعت آپلود و دانلود متفاوت است. به دلیل این که کاربران معمولی(خانگی) بیشتر از آپلود مطالب، دانلود می‌کنند در نتیجه سرعت دانلود معمولا از سرعت آپلود بیشتر است.

سرعت دانلود می‌تواند تا ۸ مگابایت بر ثانیه باشد و سرعت آپلود در این نوع سرویس اینترنت DSL در حدود ۸۰۰ کیلوبایت بر ثانیه است. ADSL2+ نسخه‌ی جدیدی از اینترنت ADSL است که با فرکانس‌های بالاتری متصل می‌شود و هم سرعت دانلود و سرعت آپلود را افزایش می‌دهد. این نسخه‌ی جدید می‌تواند سرعت دانلود تا حداکثر ۲۴ مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود حداکثر ۱.۴ مگابایت بر ثاینه فراهم کند.

 

VDSL – خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا – Very High-Speed Digital Subscriber Line

 

VDSL بر بستر کابل‌ است و برای بر خلاف ADSL که از خطوط تلفن ثابت شهری استفاده می‌شود، برای استفاده از VDSL نیاز به کابل‌کشی دارید. VDSL نیز همانند ADSL نامتقارن است و معمولا سرعت بارگیری از سرعت بارگزاری بیشتر است.

این نوع اتصال اینترنت DSL که به آن خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بالا گفته می‌شود، در فرکانس‌هایی حتی بالاتر از ADSL2+ متصل می‌شود و حداکثر سرعت دانلود ۵۲ مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود ۱۶ مگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهد. اینترنت VDSL2 نیز از بالاترین فرکانس‌های ارتباطات DSL استفاده می‌کند و می‌تواند تا ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت را برای دانلود و آپلود فراهم کند.

 

SDSL-خط اشتراک دیجیتال متقارن -Symmetric DSL

سرویس SDSL مخفف عبارت Symmetric DSL است و به دلیل متقارن بودن، سرعت دانلود و آپلود آن یکسان است. سرعت دانلود و آپلود SDSL ۲.۳ مگابایت بر ثانیه است در حالی‌که سرعت دانلود VDSL تا ۵۲ مگابایت و آپلود آن تا ۱۶ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. SDSL نوعی سرویس DSL است که امکان سرویس تلفن آنالوگ را ندارد. این بدین معنی است که شما یا سرویس تلفنی نخواهید داشت و یا نیاز به استفاده از اتصال تلفنی دیجیتال یا VoIP دارید.

مقایسه‌ی سرویس اینترنت DSL با Dial-up در حالی که اینترنت DSL و Dial-up هر دو از طریق خطوط تلفن متصل می‌شوند، Dial-up کل خط را مشغول می‌کند اما DSL اینطور نیست. این بدان معنی است که Dial-up به شما امکان استفاده‌ی همزمان از اینترنت و برقراری تماس تلفنی را نمی‌دهد. بعلاوه با Dial-up هر زمان که به اینترنت نیاز دارید باید دوباره متصل شوید. از طرف دیگر اینترنت DSL همیشه روشن است و به لطف فیلتر خاصی که در فیش تلفن نصب شده است، اینترنت و سیگنال‌های تلفن با یکدیگر تداخل ندارند. به این ترتیب می‌توانید همزمان از اینترنت و تلفن استفاده کنید.

Wireless

اینترنت وایرلس (بیسیم)  یک نوع اینترنت رادیویی است که بر بستر امواج رادیویی ارائه می‌شود. سرویس وایرلس (بی‌سیم)  هیچ‌گونه محدودیت مخابراتی نداشته و در تمام مناطقی که امکان استفاده از خدمات اینترنت روی خط تلفن وجود ندارد و یا فاصله مشتری از مراکز مخابراتی به‌قدری است که برقراری ارتباط روی خط تلفن برای مشترک مقدور نیست یا از کیفیت پایینی برخوردار است، امکان پذیر است.

 

این سرویس مناسب کاربران حرفه‌ای اینترنت (نظیر گیمرها و استریمرها) بوده و سرعت آپلود و دانلود و پایداری بسیار بالایی دارد .

 ارتباط بی‌سیم علاوه بر این‌که پهنای باندی بسیار بیش‌تر و پایدارتری نسبت به DSL ارائه می‌دهد، هزینه‌ی نصب و راه اندازی را به میزان محسوسی کاهش می‌دهد. در ادامه به معرفی انواع سرویس وایرلس (Wireless) می‌پردازیم.

 

Wireless اشتراکی:

در سرویس اینترنت بی‌سیم اشتراکی، مشترکین بدون نیاز به خط تلفن یا کابل می‌توانند با نصب تجهیزات رادیویی درجایی که به پاپ‌سایت ارائه‌دهنده سرویس دید دارد (مانند پشت‌بام) از پهنای باند فرکانسی در بستر وایرلس استفاده نمایند. نکته مهم درباره این سرویس، وجود یک رادیو طرف پاپ‌سایت و ارسال فرکانس به چند مشترک است (point to multipoint).

 

وایرلس اشتراک point to multipoint

 

پهنای باند اختصاصی:

 

سرویس پهنای باند اختصاصی به‌صورت Point To Point ارائه می‌شود، یعنی به ازای هر مشتری یک رادیو سمت پاپ‌سایت قرار دارد و فرکانس اختصاصا برای یک مشترک ارسال می‌شود. کیفیت و سرعت این سرویس در تمام ساعت شبانه‌روز تضمین‌شده است. این سرویس مناسب سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی است که به اینترنت نامحدود و اختصاصی برای انجام امور ارتباطی خود نیاز دارند. این سرویس نیز توسط شرکت‌های دارای پروانه FCP و SERVCO ارائه می‌شود.

 

اینترنت پوینت تو پوینت (P2P) نوعی اتصال اینترنتی است که به طور مستقیم دو نقطه را به هم متصل می کند. این اتصال از طریق آنتن و تجهیزات رادیویی برقرار می شود و نیازی به کابل کشی ندارد.

 

اینترنت نقطه به نقطه

 

مزایای اینترنت پوینت تو پوینت:

  • سرعت بالا: اینترنت P2P می تواند سرعت بسیار بالایی را ارائه دهد، به مراتب بیشتر از سرعت اینترنت ADSL و اینترنت کابلی.
  • پهنای باند بالا: اینترنت P2P پهنای باند بالایی را ارائه می دهد که برای فعالیت هایی مانند استریم ویدیو، بازی های آنلاین و دانلود فایل های حجیم ایده آل است.
  • تاخیر کم: اینترنت P2P تاخیر کمی دارد که برای فعالیت هایی مانند تماس های ویدئویی و بازی های آنلاین بسیار مهم است.
  • مناسب برای مناطق دور افتاده: اینترنت P2P می تواند راه حلی عالی برای دسترسی به اینترنت در مناطق دور افتاده ای باشد که به کابل کشی فیبر نوری یا کابلی دسترسی ندارند.
  • امنیت بالا: اینترنت P2P از امنیت بالایی برخوردار است زیرا اتصال به طور مستقیم بین دو نقطه برقرار می شود و احتمال هک شدن آن کمتر است.

 

WiMAX:

 

در حالت کلی وایمکس شباهت زیادی به شبکه وای فای دارد. اما پوشش دهی وایمکس در مقایسه با وای فای بسیار بیشتر است. از این فناوری حتی در مناطقی که فاقد شبکه تلفن است، می توان استفاده کرد. در یک تقسیم بندی کلی می توان این شبکه را به دو بخش دکل و دریافت کننده WiMAX تقسیم کرد. دکل وایمکس مشابه با دکل های به کار رفته در شبکه تلفن است. پوشش دهی این دکل بسیار بالا است.

 

دکل های وایمکس از طریق کابل به اینترنت متصل هستند. از سوی دیگر برای انتقال داده ها می توان بین دکل ها ارتباط برقرار کرد. دریافت کننده، یک مودم ساده است. دریافت کننده حتما باید به یک آنتن ویژه متصل باشد. این آنتن در برخی مدل ها درونی و در برخی مدل های بیرونی است. 

 

WiMAX مانند Wi-Fi می‌تواند با ارسال سیگنال از برج WiMAX از طریق اتصال سیمی، مستقیماً به اینترنت متصل شود. فرستنده‌های WiMAX می‌توانند شعاع تقریبی ۲ کیلومتر را پوشش دهند در حالی‌که برد Wi-Fi در حدود ۳۰ متر است. به عبارت دیگر، WiMAX بسیاری از hotspots پراکنده کوچک را به یک hotspot بزرگ وایرلس تبدیل می‌کند.

 

وایمکس wimax

FTTH

FTTH مخفف عبارت Fiber to the Home است که از فیبر نوری برای دسترسی به اینترنت پرسرعت استفاده می‌کند. به این صورت که فیبر نوری از یک دفتر مرکزی به محل مشترک کشیده می‌شود و امکان استفاده از اینترنت را برای مشترک فراهم می‌آورد. تفاوت این سرویس با دیگر سرویس‌ها این است که در این فناوری تمامی مسیر ارتباطی از فیبر‌های نوری پرسرعت تشکیل ‌شده‌است. دارندگان پروانه‌های FTTX و FCP در چارچوب مقررات رگلاتوری می‌توانند سرویس FTTH یا اینترنت فیبرنوری  را ارائه دهند.

سرویس اینترنت ftth

TD-LTE

سرویس TDD-LTE مخفف عبارت Time Division Duplexing – Long Term Evolution است.

TD-LTE نسل چهارم فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم است که از تقسیم زمانی طیف فرکانس برای ارائه دسترسی پهن باند استفاده می‌کند. TD-LTE با ارائه سرعت‌های بالا و تاخیر ناچیز در اتصال، گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربرانی است که حساسیت زیادی نسبت به سرعت و پایداری اینترنت خود دارند. با این وجود، عملکرد آن به شدت وابسته به پوشش و ظرفیت شبکه است.

سرویس TD-LTE نیاز به مودم و سیم‌کارت‌های مخصوص دارد. سیم‌کارت در مودم قرار می‌گیرد و صرفاً وظیفه‌ی دریافت و ارسال اطلاعات را بر عهده دارد. (امکان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک ندارند.) TD-LTE محدودیت‌های سرویس ADSL اعم از محدودیت‌های مکانی و نیاز به خط تلفن را ندارد.

 

اینترنت td-lte

مزیت استفاده از اینترنت TD-LTE

  • سرعت دانلود و آپلود بیشتر
  • بدون مشکل نویز و بدون وقفه در خطوط تلفن
  • ظرفیت ارتباطی نامحدود و بدون کمبود پورت
  • امکان حرکت در داخل شهر و کشور و محدود نشدن به مکان خاصی
  • بدون نیاز به خط تلفن ثابت برای ارائه خدمات اینترنتی
  • نصب و راه اندازی سریع و آسان

اینترنت همراه

اینترنت همراه

 

اینترنت همراه در ایران با استفاده از تکنولوژی‌های ۴G، ۳G و GPRS ارائه می‌شود. سرعت در تکنولوژی ۴G بسیار بالا و پایدار است و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید فایل‌های مختلف با حجم بالا را آپلود یا دانلود کنید. نسل قبلی اینترنت همراه، یعنی تکنولوژی ۳G، سرعت پایین‌تری نسبت به ۴G دارد و زمان لود آن نسبتا بالاتر است. هر دستگاهی که از تکنولوژی LTE پشتیبانی کند، با ارتقای سیم‌کارت خود به ۴G می‌توانید از اینترنت همراه با سرعت بالا بهره‌مند شوید. برخی از اپراتورها نیز از نسل جدید ۴.۵G پشتیبانی می‌کنند که بارگیری تا حداکثر ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه را نیز ممکن می‌سازد.

عوامل موثر در انتخاب سرویس اینترنت

انتخاب بهترین اینترنت خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

۱. سرعت

  • سرعت آپلود و دانلود، مهم ترین عامل در انتخاب اینترنت خانگی است. سرعت مورد نیاز شما به نوع فعالیت هایتان در اینترنت بستگی دارد.
  • اگر به طور مرتب فیلم آنلاین تماشا می کنید، بازی های آنلاین انجام می دهید یا فایل های حجیم دانلود می کنید، به سرعت بالایی نیاز دارید.

۲. پهنای باند

  • پهنای باند نشان دهنده حداکثر میزان داده ای است که می توانید در یک ثانیه ارسال یا دریافت کنید.
  • پهنای باند بالا برای انجام فعالیت هایی مانند استریم ویدیو، بازی آنلاین و دانلود فایل های حجیم ضروری است.

۳. ثبات

  • اینترنت باید بدون قطعی و افت سرعت باشد تا بتوانید به طور روان از آن استفاده کنید.
  • قطعی و افت سرعت می تواند در انجام کارهای آنلاین شما اختلال ایجاد کند و بسیار آزاردهنده باشد.

۴. پوشش دهی

  • اینترنت باید در تمام نقاط خانه شما قابل دسترس باشد.
  • اگر خانه بزرگی دارید، به مودمی نیاز دارید که برد Wi-Fi بالایی داشته باشد.

۵. قیمت

  • قیمت سرویس های مختلف اینترنت خانگی متفاوت است.
  • باید با توجه به بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۶. خدمات مشتری

  • خدمات مشتری ارائه دهنده اینترنت باید مطلوب و پاسخگو باشد تا در صورت بروز مشکل بتوانید به راحتی با آنها تماس بگیرید.
  • ارائه خدمات پشتیبانی خوب نشان دهنده تعهد شرکت به مشتریان خود است.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی