اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل
دسته بندی کلی پیگتیل فیبرنوری
  • دسته بندی بر اساس نوع اتصال یا کانکتور

دسته بندی بر اساس نوع فیبر

  • دسته بندی بر اساس simplex یا dublex بودن ساختار کابل
  • دسته بندی بر اساس محیط نصب

دسته بندی بر اساس تعداد فیبر

میکرون

قطر پیگتیل فیبرنوری سینگل مد

میکرون

قطر پیگتیل فیبرنوری مالتی مد

میلیمتر

فرول سرامیکی سینگل مد sc

بسته به انواع مختلف کانکتور

انواع پیگتیل فیبرنوری

 

یکی از بخش های ایجاد تنوع در انواع پیگتیل فیبرنوری بر حسب نوع کانکتور می باشد.

پیگتیل‌ها در انواع پیگتیل فیبر نوری LC ، پیگتیل فیبر نوری SC ، پیگتیل فیبر نوری ST ، پیگتیل فیبر نوری FC ، پیگتیل فیبر نوری MT-RJ، پیگتیل فیبر نوری E2000 و غیره وجود دارد. با ساختار و ظاهر متفاوت ، هر یک از آنها در برنامه ها و سیستم های مختلف مزایای خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی برخی از انها می پردازیم.

پیگتیل فیبر نوری SC

این نوع کانکتور دارای فرول سرامیکی ٢.۵ میلی متری است. پیگتیل فیبر SC برای استفاده در کاربردهایی مانند CATV ، LAN ، WAN ، آزمایش و اندازه گیری مقرون به صرفه است.

پیگتیل فیبر نوری FC

این نوع کانکتور با ساختار نوع پیچ ساخته شده و از فرول سرامیکی با دقت بالا استفاده می کند. از این نوع پیگتیل فیبر نوری معمولا برای کاربرد های کلی و معمول در پروژه های فیبر نوری استفاده می شود.

پیگتیل فیبر نوری ST

محبوب ترین اتصال برای برنامه های شبکه فیبر نوری مالتی مد است. دارای یک فرول بلند به قطر ۲.۵ میلی متر ساخته شده از سرامیک (زیرکونیا) ، آلیاژ ضدزنگ یا پلاستیک است. از این رو پیگتیل های فیبرنوری SC معمولاً در زمینه های ارتباط از راه دور ، صنعت ، پزشکی و حسگر دیده می شوند.

دسته بندی بر اساس نوع پالیش

 

پیگتیل فیبر نوری را به نسخه های UPC و APC تقسیم کرد.

کانکتور پیگتیل های upc به رنگ آّبی و apc  به رنگ سبز می باشد.

زوایه فرول کانکتور فیبرنوری

پیشنهاد مطالعه

دسته بندی بر اساس ساختار فیبر

پیگتیل های  فیبر نوری را می توان به فیبرهای سینگل مد (زرد رنگ) و مالتی مد (نارنجی رنگ  ، آبی رنگ ) تقسیم کرد. پیگتیل فیبر مالتی مد از کابل‌های مالتی مد اندازه ۶۲.۵/۱۲۵ میکرون یا ۵۰/۱۲۵ میکرون استفاده می‌کند و در انتهای آن‌ها کانکتور فیبر مالتی مد نصب می‌شود. کابل‌های فیبر نوری مالتی مد ۱۰G، منظور OM3 یا OM4  است، نیز در میان پیگتیل‌ها وجود دارند و در دسترس هستند. رنگ غلاف پیگتیل فیبر نوری ۱۰G هر دو نوع OM3 و OM4 معمولا آبی فیروزه‌ای است. کابل پیگتیل فیبر سینگل مد از کابل سینگل مد ۹/۱۲۵  میکرون استفاده می‌کند و در یک سوی آن با کانکتور فیبر سینگل مد بسته می‌شود.

دسته بندی بر اساس محیط نصب

برخی از پیگتیل های فیبرنوری مخصوصاً برای مقاومت در برابر محیط های سخت و دمای بالا ساخته شده اند. به این ترتیب پیگتیل‌های حفاظ‌دار و ضدآب تولید شدند.

 

پیگتیل های حفاظ دار:

با استیل ضدزنگ یا با استیل قدرتمند دیگری درون غلاف بیرونی محصور شده است. محافظت بیشتری از بخش داخلی فیبر و قابلیت اطمینان بیشتر برای شبکه ایجاد می کنند. در حالی که آسیب های غیرضروری ناشی از جوندگان، کار ساخت و ساز، وزن دیگر کابل ها را کاهش می دهد.

پیگتیل های ضد آب:

با یک واحد استیل ضد زنگ ضدآب طراحی شده است و غلاف مسلح بیرونی پلی اتیلن دارد. پیگتیل فیبرنوری ضد آب، مقاومت، کشش و عملکرد قابل اعتماد را افزایش می دهد و استفاده از اتصالات در فضای باز را آسان می کند.

بر اساس تعداد فیبر

پیگتل های فیبر نوری در بعضی مواقع دارای رشته های مختلف فیبر از جمله ۴ فیبر ، ۶ فیبر، ۸ فیبر، ۱۲ فیبر، ۲۴ فیبر، ۴۸ فیبر و غیره می باشد. پیگتیل فیبر نوری Simplex دارای یک فیبر و یک اتصال در یک انتهای آن است. پیگتیل فیبر نوری دابلکس دارای دو الیاف و دو رابط در یک انتهای آن است. هر یک از این فیبرها با “A” یا “B” مشخص شده‌اند یا این‌که از بست‌های کانکتور رنگ‌های مختلف برای علامت‌گذاری قطب‌ها استفاده شده است. به همین ترتیب پیگتیل‌های فیبر نوری ۴، ۶، ۸، ۱۲، ۲۴، ۴۸ و بیش از ۴۸ فیبر دارای ویژگی‌های متناظر با خودشان هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی