اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

فهرست مطالب

سرعت کابل‌ فیبر نوری چقدر است؟

 

 سرعت اینترنت با تعداد بیت(bit)  قابل انتقال در ثانیه اندازه گیری می‌شود. سرعت بارگذاری و آپلود داده در تکنولوژی Optical fiber بسیار بالاست. 

کابل‌ های فیبر نوری سرعت Upload و Loading متقارن ایجاد می‌کنند. به این معنا که اگر شما از خدمات ۱۰۰۰ مگابایت در ثانیه استفاده می‌کنید،

سرعت آپلود شما هم ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه خواهد بود. در این صورت کاربر به راحتی می‌تواند ویدئوهای خود را در اینستاگرام و یوتیوب به اشتراک بگذارد.

 

پهنای باند Optical fiber در برابر ADSL و VDSL بسیار زیاد است. پهنای باند فوق سریع فیبر نوری usb بهترین گزینه برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا خواهد بود.

 

سیگنال‌های دیجیتالی به عنوان پالس‌های نور بدون تداخل و محدودیت ارسال می‌شود. از این طریق، سیستم حمل و نقل دیجیتال سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر انتقال میابد.

 

 

فناوری Optical fiber امکان انتقال داده‌های بیشتری را در مدت زمان کمتری نسبت به فناوری قدیمی اینترنت مانند کابل و ADSL فراهم می‌کند. برای کاربران اینترنت، سرعت بالاتر انتقال داده منجر به سرعت بیشتر کابل‌ های فیبر نوری، پخش جریانی با کیفیت بالاتر و تجربه بهتر اینترنت خواهد شد.

 

رکورد سرعت انتقال اطلاعات در کابل‌ های فیبر نوری

 

گروهی از محققان در ژاپن موفق شده‌اند با استفاده از کابل‌ های فیبر نوری در زمینه سرعت انتقال اطلاعات رکورد جدیدی بزنند. پژوهشگران با رمزگذاری اطلاعات در ۵۵ فرکانس نوری مختلف در تکنیکی که (هم تافتن) نام دارد.

 

توانسته‌اند همزمان حجم زیادی از داده را با نرخ ۱.۵۳ پتابایت بر ثانیه را جا به جا کنند. این پهنای باند انقدر به سرعت بالایی رسیده است. که می‌تواند کل ترافیک اینترنت (که تقریبا کمتر از یک پتابیت بر ثانیه است) را از طریق یک کابل فایل نوری حمل کند.

این رقم حدود یک میلیون برابر بیشتر از پهنای باندی است که کاربران معمولی در حداکثر ظرفیت ارتباطات خود به آن دسترسی دارند.

 

این فناوری از فرکانس‌های مختلف نور که در سراسر طیف‌های نوری در دسترس هستند استفاده می‌کند. با توجه به اینکه هر رنگ طیف نور مرئی و نامرئی فرکانس خاص خودش را دارد.

 

محققان از همین طریق توانسته‌اند به بهره‌ وری طیفی  ۳۳۲بیت بر ثانیه بر هرتز دست یابند. در نهایت با کمک برخی فناوری‌های تقویت نوری جدید و تنظیم‌ کننده سیگنال، محققان به سرعت رکورد شکن ۱.۰۲ پتابیت‌ در ثانیه دست یافتند. و داده‌ها را از طریق Fiber optic cable به طول ۵۱.۷ کیلومتر ارسال کردند.

 

 

هزار

به بیان ساده، ۱ پتابیت با یک میلیون گیگابیت برابری می‌کند، بنابراین محققان در رکورد جدید خود به سرعتی حدود ۱۰۰ هزار برابر سریع‌تر از اینترنت خانگی در دسترس مصرف‌ کنندگان دست پیدا کرده‌اند.

ftth چیست؟

پیشنهاد مطالعه

به گزارش مستقل آنلاین؛ دانشمندان دانمارکی به رکورد انتقال داده ۱٫۸۴ پتابیت‌برثانیه روی یک کابل فیبرنوری دست یافتند.

 

 

کل پهنای باند اینترنت در هر ثانیه حدود یک پتابیت است و اکنون دانشمندان دانمارکی موفق شده‌اند با کمک تراشه‌ی فوتونی و تقسیم پرتوهای لیزر به رنگ‌های مختلف روی یک کابل فیبرنوری، به سرعت انتقال داده‌ی خارق‌العاد‌ه‌ی ۱٫۸۴ پتابیت‌برثانیه دست یابند.

 

تیم دانشمندان دانمارکی به رهبری آسبیورن آرواد یورگنس، جریان داده را در ۳۷ خط مربوط به هر رشته‌ی فیبرنوری در کابل تقسیم کردند و سپس هر خط به ۲۳۳ جریان کوچک‌تر تقسیم شد که با فرکانس‌های رنگی مختلف در طیف نوری مطابقت داشتند؛

 

بنابراین، دانشمندان یک پروتکل «انتقال فضا و طول‌موج موازی» میان دو نقطه با فاصله‌ی ۷٫۹ کیلومتر ایجاد کردند.

 

آن‌‌‌جاکه روش‌های امروزی نمی‌تواند چنین سرعت‌های سرسام‌آوری را اندازه‌گیری کنند، دانشمندان تکه‌های ساختگی داده‌ها را ازطریق هر جریان کوچک ارسال و پنهای باند حاصل از همه‌ی جریان‌ها را با یکدیگر جمع کردند.

 

دستگاهی که تقسیم‌کننده‌ی لیزر و پردازنده‌ی کدک نور را ادغام می‌کند، ابعادی به‌اندازه‌ی یک جعبه‌ی کبریت خواهد داشت که شبیه‌ فرستنده‌های لیزری تک‌رنگ کنونی است.

 

اگر بتوان سرعت ۱٫۸۴ پتابیت‌برثانیه را برای فواصل طولانی‌تر نیز حفظ کرد، شرکت‌های ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات اینترنت (ISP) می‌توانند فقط با جایگزینی دستگاه‌های کدک لیزری خود با نمونه‌های جدید و استفاده از زیرساخت کابل‌های فیبرنوری کنونی، سرعت‌های بسیار بیشتری را به مشتریانشان ارائه دهند.

 

یک کدک تقسیم لیزری جدید به‌طورمؤثر می‌تواند پنهای‌ باند را تا ۸۲۵۱ برابر افزایش دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی