اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

فهرست مطالب

کاربرد فیبرنوری در خطوط تلفن

فیبرنوری در خط تلفن

 

امروزه با توجه به فراگیر شدن شبکه های فیبر نوری در سیسم های مسی در حال پیوستن به تاریخ هستند.اما بعضی از سازمان ها همچنان نیاز به استفاده از خطوط قبلی خود دارند و یا در بعضی از مراکز مخابراتی هزینه زوج سیم مسی از مرکز تا محل کاربر طولانی بوده در این صورت راهکار جدید انتقال خطوط تلفن بر روی فیبر نوری کارساز می شود.

 مدیا کانورتور تلفن به فیبر در اصل یک مبدل تبدیل کننده صدا به  فیبر نوری که  خطوط قبلی را از مرکز مخابراتی به محل مشترک انتقال میدهند .

این سیستم ها به صورت لینکی کار میکنند که شامل دو دستگاه که سیستم نصب شده در مرکز مخابرات fxo  و سیستم سمت مشترک fxs نامبده میشود.fxo  بوق را از سوئیچ مخابراتی دریافت و تبدیل به سیگنالهای نوری میکند و در مقصد سیستم fxo از سیگنال نوری به تلفن تبدیل مینماید.

این سیستم ها همانند سیستم های قبلی قابلیت انتقال همه سرویس ها از جمله فکس را دار می باشند.همچنین همزمان می توانند علاوه بر انتقال صدا ،  انتقال دیتا  رانجام دهند.تجهیزات fxo/fxs  بر روی فیبر نوری قابلیت انتقال خطوط تلفن را از ۲ الی ۱۶۰ کیلومتر دارند.این سیستم ها علاوه بر ارتباط بین مخابرات و سازمانها قابلیت ارتباط بین شعبه ها و ساختمان های مختلف  را امکان پذیر می نمایند.

 کانورتر تلفن با بکارگیری دانش بومی با کیفیت بالا در تولید، دارای عملکرد برتر در شرایط محیطی سخت و ناپایدار است. عملکرد این محصول در بازه دمایی -۱۰ تا +۶۰ درجه سیلسیوس با کیفیت عالی تضمین می شود. طراحی الکترونیکی این محصول با هدف مقابله حداکثری با اثرات خودگی و تداخل‌های الکترومغناطیسی صورت گرفته است. همچنین در طراحی‌های کلی این محصول توجه به سازگاری با محیط زیست بیش از پیش بوده است.

مدیاکانورتور فیبرنوری

روش اجرای انتقال تلفن روی فیبر نوری

مخابرات و شبکه های کامپیوتری امروزه به یکی از مهمترین زمینه های زیرساختی برای همه کشورها تبدیل شده است و در این زمینه سرعت شبکه ها از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته در پی داشته است. با اختراع فیبر نوری تحولی بسیار بزرگ در افزایش سرعت انتقال اطلاعات بوجود آمده است و طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب نموده است.

پورت FXS چیست؟

پورت FXS (Foreign Exchange Subscriber) رابطی است که دستگاه های ایستگاه مانند تلفن یا PBX شما را به آداپتور VOIP متصل می نماید. FXS یک درگاه RJ11 است که به صورت داخلی به تلفن اداری آنالوگ یا دستگاه فکس متصل می نماید. هر پورت FXS قصد دارد تا به یک دستگاه آنالوگ متصل شود و کابلی که به پورت دستگاه متصل است هرگز از ساختمان خارج نمی شود.

پورت FXO چیست؟

پورت FXO (Foreign Exchange Office) رابطی است که خط POST (Plain Old Telephone Service) شما را به آداپتور VOIP متصل می نماید.

پورت FXO/FXS برای چه استفاده می شوند؟

از این درگاه های به منظور اتصال تلفن های آنالوگ به سیستم VOIP استفاده می شود. پورت FXS به شما کمک می نماید تا دستگاه فکس خود را به سیستم تلفن VOIP متصل کنید. پورت FXO شما را قادر می سازد تا از خطوط تلفن آنالوگ یا سیستم تلفن VOIP خود استفاده نمایید.

FXO و FXS پورت هایی هستند که توسط خطوط تلفن آنالوگ و تلفن های آنالوگ و فکس مورد استفاده قرار می گیرند و این دو همیشه با یکدیگر هستند.

به طور خلاصه می توان گفت که:

 

FXS به دیوار متصل می شود و FXO به برق متصل می شود.

FXS صدای شماره گیری را فراهم می آورد و FXO آن را درخواست می کند.

FXS پورتی است که تماس را دریافت می نماید و FXO پورتی است که آن را آغاز می نماید.

زیرساخت های مورد نیاز

به منظور فراهم کردن بستر انتقال خط و دیتا نیاز به بستر سازی و فراهم آوردن سخت افزارهای مورد نیاز می باشد اگر این بستر مهیا باشد که کار ما ساده تر خواهد بود و تنها نیاز به گیت وی های FXS و FXO می باشد و اگر چنان بستری مهیا نباشد باید تجهیزاتی مانند آنتن وایرلس، شبکه کابلی، بستر MPLS و فیبر نوری و حتی اینترنت و اینترانت را فراهم بیاورید. به منظور انتقال خط تلفن روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

حالت اول: انتقال خط تلفن از نقطه B به A

در این حالت قرار است تا از طریق ایجاد بستر مناسب خطوط تلفن را از نقطه B به نقطه A انتقال دهیم. در این حالت تماس در نقطه B از طریق گیت وی FXO تغییر سیگنال داده خواهد شد و از طریق بستر فیبر نوری به نقطه A منتقل خواهد شد در نقطه A به وسیله گیت وی FXS دوباره سیگنال های دیجیتال به آنالوگ تبدیل خواهند شد.

حالت دوم: انتقال خط تلفن از نقطه B و C به نقطه A

در این حالت قصد داریم تا خطوط تلفن در نقطه B و C را به نقطه A انتقال دهیم. در نقطه A پورتهای گیت وی FXS به دو دسته تقسیم بندی می شوند. نیمی از این پورت ها به صورت نظیر به نظیر به پورتهای FXO در نقطه B و نیمی دیگر از پورتهای به همین صورت به گیت وی در نقطه C متصل می گردد.

حالت سوم: انتقال خطوط تلفن از نقطه C به A و B

در این حالت تمامی خطوطی که در نقطه C قرار دارند را به دو دسته تقسیم می کنیم و نیمی از دسته ها را به نقطه A و نیم دیگر را به نقطه B خواهیم داد. در نقطه C باتوجه به تعداد خطوط شهری گیت وی با تعداد پورت مناسب را انتخاب می کنیم و در نقطه A و B  نیز با توجه به تعداد خطوط تخصیص یافته به هر نقطه گیت وی FXS با تعداد پورت مناسب را انتخاب خواهیم کرد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی