اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

فهرست مطالب

فیبرنوری در مخابرات

کاربرد فیبر نوری در مخابرات نیز یکی از چشمگیرترین موارد استفاده از این کابل است که شاید اغلب ما تصور کنیم که این کابل تنها برای این صنعت استفاده می‌شود. این کابل توانسته ارتباطات و اتصالات مخابراتی را متحول کند. از طریق این کابل می‌توان سیگنال‌های مخابراتی و داده‌ها را با سرعت نور در سراسر دنیا جابجا کرد. به همین علت است که به این کابل فیبر نوری می‌گویند.

وقتی صحبت از اینترنت می‌شود، این کابل فیبر نوری است که بهترین و پرسرعت‌ترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. در برخی از کابل‌های فیبر نوری به دلیل طراحی مدرن و جذاب حتی شاهد این هستیم که داده‌ها ۲۰ برابر سریع‌تر از پهنای باند معمولی عمل می‌کنند. از آنجایی که امروزه اکثر کسب و کارها به پشتیبانی از مزایای خطوط اینترنتی به منظور خدمات‌رسانی به مشتریان خود نیاز دارند، بنابراین ماندن در میدان رقابت با سرعت اینترنت بالاتر میسر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:تاریخچه فیبرنوری

توسعه سیستم‌های ارتباطی فیبر نوری در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، انقلابی در صنعت ارتباطات تحول عظیمی داشته و همچنین نقش عمده‌ای در ظهور عصر اطلاعات بازی کرده‌اند. به خاطر مزایای بیشتر ارتباطات فیبر نوری نسبت به سامانه‌های انتقال اطلاعات از زیر ساخت‌های برقی (مثل زوج سیم‌های به هم تابیده، کابل‌های کواکسیال و…)، فیبرهای نوری عمدتاً جایگزین سیم‌های مسی در هسته اصلی شبکه‌ها در جهان توسعه یافته شده‌اند.

Fiber Optics | Overwatch Security Advisors

 

فیبر نوری در بسیاری از شرکت‌های مخابراتی برای انتقال سیگنال‌های تلفن، ارتباط اینترنتی و سیگنال‌های تلویزیون کابلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کابل فیبر نوری یک نوع کابل شبکه است که از یک یا چند تار فیبر نوری برای انتقال دیتا تشکیل شده است. کابل فیبر نوری دیتا را بصورت پالس های نوری در تار فیبر نوری، انتقال می دهد. ظرفیت انتقال داده در کابل فیبر نوری حدود ۲۶ هزار برابر بیشتر از کابل شبکه ی مسی است.

فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد.

با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

بیشترین کاربرد فیبرنوری

بیشترین کاربرد فیبر نوری امروزه در صنعت مخابرات است. فیبرهای نوری در مقایسه با همتای الکتریکی خود، یعنی زوج سیم های مسی، سه مزیت بزرگ دارند:

تضعیف کمتر توان:

به هنگام مخابره اطلاعات از طریق فیبر نوری، اطلاعات تقریبا تا میزان ۱۰ برابر نیاز کمتری به تقویت و بازسازی دارند. این مزیت، فیبر نوری را به گزینه ای ارزان تر در استفاده و نگه داری از شبکه نسبت به کابل مسی تبدیل کرده است.

عدم تداخل:

برخلاف کابل های مسی هیچ گونه تداخلی بین مد های مختلف در حال انتشار در فیبر و یا تأثیر گرفتن از امواج الکترومغناطیسی محیط بیرونی مشاهده نمی شود. این امر را می توان مدیون فوتون ها دانست. چرا که فوتون ها نسبت به هم ایزوله بوده و تنها تحت شرایط خاص با یکدیگر برهمکنش می کنند.

پهنای باند بالا:

از آنجا که سیگنال های اپتیکی فرکانس بالاتری نسبت به امواج رادیویی دارند، و افزایش فرکانس با افزایش پهنای باند رابطه مستقیم دارد، یک دسته فیبر نوری به اندازه قطر یک کابل مسی، توانایی ارسال داده بسیار بیشتری دارد.

خوب است بدانید که تمامی سرور های اطلاعاتی دنیا و تمامی «مسیر یاب – روتر» (Router)ها که شبکه جهانی اینترنت را شکل داده اند از طریق فیبرنوری با یکدیگر در ارتباط هستند.

با جست وجوی شما در گوگل و کلیک بر روی یک لینک، اطلاعات با سرعت بسیار بالایی از سروری در آن طرف کره زمین از طریق فیبر نوری به سمت شما منتقل می شود.

شاید نوع اینترنتی که شما استفاده می کنید هنوز بر اساس تکنولوژی های قدیمی نظیر ADSL باشد، اما در واقع تنها ارتباط بین شما و مرکز مخابرات (مرکز سرویس دهنده) بر اساس زوج سیم های مسی است و ارتباط بین مرکز مخابرات و شبکه جهانی اینترنت حتماً از نوع فیبر نوری است.

بدون اغراق می توان گفت که ۹۹درصد کل ترافیک ارتباطات بین المللی از طریق فیبرهای نوری حمل می شود.

Copper Cable vs Fibre Optic Cable Price, Is the Copper Really Cheaper? - Fiber Optic ComponentsFiber Optic Components

 

کابل شبکه مسی بیشتر در ارتباطات تلفنی و شبکه های اینترنت مسی مدرن استفاده می شوند. ساختار این کابل ها از سیم های مسی تشکیل شده است که به دور یکدیگر تاب خورده اند و با اسم زوج کابل های به هم تابیده شده نیز معرفی می شوند که در اصل این جفت سیم های به هم تابیده شده نوعی ساختار هستند که در آن دو کنداکتور از یک مدار واحد به هم تابیده شده اند و یک جفت سیم مداری را تشکیل می دهند که دیتا ها را انتقال می دهد.

مزایای استفاده از کابل مسی

از مزایای کابل‌ مسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱- ضریب رسانایی بالا

 ۲- هدایت الکتریکی بیشتر 

 ۳- مصرف پایین انرژی 

 ۴- مقاومت میکانیکی بالا

 ۵- سهولت در نصب و راه‌اندازی

۶- مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش

معایب استفاده از کابل مسی

معایب کابل مسی نسبت به مزایای آن بسیار اندک است.

۱- وزن زیاد

۲- قیمت بالا

۳- احتمال زیاد به سرقت رفتن

کاربرد فیبرنوری در مخابرات

  • از فیبر نوری به عنوان یک وسیله جهت ارتباط مخابراتی و شبکه های کامپیوتری استفاده می شود.

  • دارای قابلیت انعطاف پذیریست و می توان آنرا درون کابل قرار داد.

  • از آن جهت برقراری ارتباط در مسافت های طولانی و به صرفه استفاده می شود.

  • انتقال نور از طریق فیبر، کیفیت بالاتری نسبت به کابل های الکتریکی دارد

فیبر نوری بخش عمده‌ای از هزینه‌های زیرساختی اپراتورهای مخابراتی را تشکیل می‌دهد

با افزایش سرعت تقاضا برای داده‌های اینترنتی، زیرساخت‌های دیجیتال در سراسر جهان باید ارتقا یابد. شبکه‌های فیبر نوری کلیدی برای فناوری ۵G درآینده و محیط‌های FTTx هستند. فیبر نوری محیط اصلی برای پهنای باند تقریباً نامحدود، ارتباطات از راه دور بین سازمان‌ها، شرکت‌های تلفن و چندین برنامه ارتباطی از راه دور دیگر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی