اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

فهرست مطالب

کاربرد فیبرنوری در پزشکی

افزایش بروز بیماری هایی مانند سنگ کلیه ، سرطان ، بیماری های قلبی عروقی و ورم مفاصل در جهان باعث شده است جمعیت بیشتری به دنبال روش های حداقل تهاجمی باشند . در حالی که جراحی سنتی بافت و اندام ها را از طریق برش های بزرگ در معرض دید قرار می دهد ، جراحی با حداقل تهاجم امکان درد کمتری را در حین انجام عمل، زمان بهبودی سریع تر و خطر کمتر عفونت برای بیمار فراهم می کند.

 

فناوری جدید فیبر نوری زخم ها را التیام می بخشد! | سایت علمی بیگ بنگ

 

بنابراین ، کاربردهای اصلی فیبر نوری در زمینه پزشکی در ابزارهای کم حجم است که به پزشکان در انجام جراحی یا تشخیص بیماران کمک می کنند.

فیبر های نوری در سال ۱۹۷۰ اختراع شد و از همان ابتدا کاربرد های فراوانی را با خود به همراه داشت که از مهم ترین کاربرد های در مخابرات و پزشکی می باشد . در سال های اخیر این وسیله ی اپتیکی به عنوان حسگر در  کاربرد های پزشکی ، صنعتی و نظامی جایگاه خاصی یافته است و تحقیقات جهت بهبود کیفیت آن هنوز ادامه دارد . در این باره باید به دو نکته توجه داشت که اولی دلیل استفاده از فییر ها در پزشکی می باشد ‌و دومی نحوی تقسیم بندی کاربرد های پزشکی است .

مزایای استفاده از فیبر نوری برای عبور پرتو لیزر

۱ – عدم تداخل امواج الکترومغناطیسی با پرتو یا اطلاعات منتقل شده

۲ – آزادی بیشتر پزشک برای انجام حرکت های لازم ، در مقایسه با سیستم های بازوی مصنوعی‌ .

۳ – دسترسی آندوسکوپی به قسمت هایی از داخل بدن که قبلا امکان پذیر نبوده .

۴ – دستگاه لیزر می تواند خارج از اتاق عمل قرار گیرد .

به صورت کلی کاربرد های پزشکی فیبر ها به دو گروه تشخیصی و درمانی تقسیم بندی می شود . که در گروه اول عمدتا به صورت حسگر برای اندازه گیری PH ، غلظت گلوگز ، جریان خون ، فشار و دما به کار می رود و در گروه دوم اعمالی مانند انعقاد خون ، برش ، کندگی و یا ایجاد واکنش شیمایی ، انجام می پذیرد .

ایمنی لیزر شبکه فیبر نوری - بلاگ منتخب صنعت پارس

فیبرنوری در تشخیص بیماری

فیبرنوری در روش های تشخیصی و درمانی گوناگونی در پزشکی کاربرد دارد که از آن جمله می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 دزیمتری غدد سرطانی

 شناسایی نارسایی ‌های داخلی بدن

 استفاده در جراحی لیزری

 استفاده در دندان پزشکی

 اندازه‌گیری مایعات بدن و خون

در پزشکی فقط از فیبرهای نوری ساخته شده از شیشه کوارتز با فرکانس بالا استفاده می شود زیرا استحکام مکانیکی بالا و خاصیت نوری تنظیم شده باعث می شود تا از بین رفتن نور در یک کابل نوری تنظیم شود.

جدیدترین زمینه های کاربردی فیبرنوری در پزشکی

از جدیدترین پیشرفت ها در زمینه کاربرد فیبرنوری در پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پیوند فتوشیمیایی بافت:

محققان فناوری جدیدی ابداع کرده اند که در آن، فیبرنوری قابلیت التیام زخم ها و تومورها را دارد. این فناوری «پیوند فتوشیمیایی بافت» نام دارد که تاکنون، تنها برای درمان زخم های سطحی مورد استفاده قرار گرفته است.

جراحی:

از روش‌های تار نوری می‌ توان در مواردی هم که جراحی سنتی خطرناک یا ناممکن است و بیشتر برای خرد سالان و سال‌ خوردگان پیش به وجود می آید؛ استفاده کرد.

آندوسکوپی:

تار های نوری در دستگاه‌ هایی به نام درون بین یا آندوسکوپی استفاده می ‌شود تا به درون نای، مری، روده، مثانه و… فرستاده شوند و درون بدن را به طور کامل مشاهده و بررسی کنند و این مورد که یکی از رایج ترین کاربردهای فیبر نوری در پزشکی چند فیبرهای انعطاف پذیر و در عین حال سفت و سخت ، تجسم اندام های داخلی و بافت را از طریق حفره های بدن امکان پذیر می کند.

این تارهای بسیار نازک و قابل انعطاف، دریچه‌ای بر بافت ‌های زنده‌ی بدن انسان گشوده ‌اند. پزشکان، باعبور دادن تارهای نوری از سوراخ‌ های طبیعی بدن یا بریدگی ‌های کوچک در آن و هدایت آن ‌ها در مسیرهای مشخص، می ‌توانند به داخل هوا راه‌ های شش‌ها، تا خوردگی‌های روده، بطن‌های قلب، و بسیاری از جاهای دیگر بدن که پیشتر دسترسی به‌آن‌ ها مقدور نبود، نگاه دقیقی بیندازند.

پزشکان از آندوسکوپ برای بررسی علائمی مانند تهوع و درد شکم، تشخیص با انجام بیوپسی یا تأیید معالجه پزشکی استفاده می کنند.

 کشف جدید!!

رشته های فیبر نوری برای کاتترها معمولا از شیشه یا پلاستیک ساخته می شوند اما اکنون محققان آنها را از مواد زیستی جذب شدنی درست کرده اند.

کاتتر یک لوله نازک، معمولا بلند و قابل انعطاف در خدمت پزشکی است که امکان کاربرد آن در بدن بیمار برای یک هدف معین وجود دارد. با تغییر در مواد و یا تنظیم شکل کاتتر در مرحله تولید، می توان به کاتتر مناسب برای قلب و عروق، ارولوژی، گوارش، سیستم عصبی، و برنامه های کاربردی چشمی دست یافت.

براساس این گزارش، نور خواص التیام بخش دارد و اکنون یک فناوری جدید فیبر نوری که توسط دانشمندان دانشگاه سنت اندروز ابداع شده، نویدبخش انتقال این خواص به بافت آسیب دیده است.

فناوری جدید که پیوند فتوشیمیایی بافت نامیده می شود، تاکنون تنها برای درمان زخم های سطحی مورد استفاده قرار می گرفت. اما اکنون محققان روشی ابداع کرده اند که به نور اجازه می دهد در بافت انسان عمیق تر نفوذ کند.

دانشمندان فیبرهای نوری زیستی جذب شدنی ابداع کرده اند که قادر به حمل نور در زیر سطح یک زخم هستند و توان ترمیم کنندگی نور را از داخل به نقطه آسیب دیده منتقل می کنند.

رشته های فیبر نوری معمولا از شیشه یا پلاستیک ساخته می شوند و برداشت آنها از یک زخم التیام یافته به بافت جدید آسیب می زند. اما از آنجا که فیبرهای تازه ابداع شده معمولا جذب بافت می شوند، در نتیجه خطری نیز بابت برداشت آنها وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه: مقاله فیبرنوری میتونه اطلاعات مفیدی در رابطه با ساختار این تکنولوژی جدید در اختیارت قرار بده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی