اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل
قلم فیبرنوری vfl

قلم فیبرنوری یا vfl چیست؟

فهرست مطالب

قلم فیبر نوری چیست؟

قلم نوری یا VFL که مخفف عبارت visual fault locator است؛ در حال حاضر یکی از رایج ترین دستگاه های تست برای بررسی پیوستگی فیبر نوری، پیدا کردن عیوبی مانند شکستگی و جوش بد در فیبر می‌باشد و هم چنین خمیدگی های غیر عادی را نیز می‌تواند تشخیص دهد. معروف ترین انواع قلم فیبر نوری (VFL) به شکل قلم و یا دستی می‌باشند که در تصویر زیر نشان داده شده اند

این دستگاه که گاهی به عنوان قلم لیزری نیز شناخته می‌شود، برای تشخیص شکستگی‌ها و خمیدگی‌ها در کابل‌های فیبر نوری با استفاده از نور لیزر قرمز استفاده می‌شود.

لیزر فیبرنوری، ابزاری است که برای تشخیص محل شکستگی‌ها، خمیدگی‌ها یا نقاط ضعف در کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. این دستگاه با ارسال یک پرتو لیزر قرمز از طریق فیبر، محل دقیق خطا را نشان می‌دهد. وقتی که پرتو لیزر به نقطه‌ای با خطا برخورد می‌کند، نور از طریق شکاف یا خمیدگی به بیرون درز می‌کند و به این ترتیب محل خطا قابل رویت می‌شود. این ابزار برای تعمیر و نگهداری شبکه‌های فیبر نوری بسیار مفید است.

قلم فیبرنوری

چگونه از قلم فیبرنوری VFL استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از قلم فیبرنوری VFL کار بسیار آسانی است در ادامه مراحل استفاده از قلم نوری توضیح داده شده است:

  • مرحله اول: پوشش های کانکتور پلاستیکی را از دو سر فیبر بردارید.
  • مرحله دوم: قلم نوری را به یک طرف فیبر وصل کنید، دکمه تستر را فشار دهید و شاهد خارج شدن نور از سمت دیگر کابل باشید.
  • مرحله سوم: این کار را با چند فیبر دیگر تکرار کنید، به دنبال نور نشتی از نقاط معیوب فیبر باشید.
  • قدم چهارم: تمام تجهیزات را از هم جدا کنید و کاور پلاستیکی کانکتورها را بگذارید و آن را به حالت اول برگردانید.

vfl

عملکرد قلم فیبرنوری

نحوه عملکرد قلم فیبر نوری به این منوال می‌باشد که قلم فیبر نوری را به کابل فیبر نوری اتصال داده و آن را روشن میکنیم این قلم که به قلم لیزری نیز معروف است همانطور که ازآن نامش پیداست نور لیزر از خود به داخل کور های فیبر نوری ساطع میکند تا در صورت مشاهده اشکال در مسیر کابل مورد نظر و خارج شدن نوری از شکستگی فیبر و یا عدم نمایش نور در انتهای مسیر پی به اشکال موجود در فیبر نوری برد.

کاربردهای قلم فیبرنوری

  • شکستگی در تار فیبر نوری: قبلا توضیح دادیم که کابل فیبرنوری در ساختارش بخشی به اسم هسته از جنس شیشه داره که محل عبور نور گذرنده هست. به دلیل جنس حساس این بخش یعنی core کابل فیبرنوری، احتمال شکنندگی در شرایط سخت برای این کابل بالاست. با استفاده از قلم فیبرنوری میشه وجود یا عدم وجود شکستگی در کابل نوری رو مشخص کرد.
  • خمش بیش از میزان استاندارد و توان تحمل کابل: در صورتی که کابل تحت شرایطی بیش از حداکثر شعاع خمش، خمیدگی داشته باشه باعث اختلال در انتقال دیتا میشه. قلم تست فیبر می‌تونه نقاط خمیدگی کابل رو مشخص کنه.
  • جوش فیوژن بد: در صورتی که دستگاه فیوژن فیبرنوری، جوش بد در کابل داشته باشه، قلم تست فیبر قادر به تشخیص این مشکل در کابل هست
  • تشخیص اتصال نادرست کانکتور فیبرنوری هم با استفاده از قلم vfl میسره.

انواع قلم فیبرنوری

انواع قلم vfl از نظر ساختاری و ظاهری در چند مدل قلمی، سوئیچی و دستی طراحی و عرضه شدن که همه مدل‌ها قابل حمل بوده و عملکرد تقریبا مشابهی دارن. تنظیمات پیچیده‌ای برای ساخت قلم فیبرنوری به کار نرفته و عمدتا با یک دکمه پاور برای روشن یا خاموش کردن قلم، کار می‌کنن. بنابراین پرکاربردترین قلم‌های فیبرنوری عبارت هستن از:

  • vfl قلمی
  • vfl دستی
  • vfl سوئیچی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی