اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل
مدیا کانورتور

مدیا کانورتور یا مبدل فیبرنوری

فهرست مطالب

مبدل فیبرنوری

مدیا کانورتور یا مبدل فیبرنوری چیست؟

مدیا کانورتور یا مبدل فیبر نوری،یک سخت افزار مقرون به صرفه میباشد که برای ایجاد امکان استفاده از فیبر نوری در شبکه هایی با زیرساخت کابلی ساخته شده اند.به زبان ساده‌تر، مدیا کانورتور مبدلی است که کابل‌های مسی را به فیبر نوری و بعضا فیبر نوری را به فیبر نوری متصل می‌کند.

 

مدیا کانورتور یا مبدل فیبر نوری در یک اصطلاح عامیانه دستگاهی است که شبکه مسی و فیبر نوری را به هم تبدیل می­کند یعنی سیگنال­‌ها را از کابل‌­های مسی دریافت کرده و آنها را به سیگنال­‌های نوری تبدیل می‌­کنند و برعکس، دوباره به کابل مسی بر می‌­گردانند.

اگر فاصله بین دو دستگاه شبکه بیشتر از فاصله انتقال کابل‌کشی مسی باشد، داشتن اتصال فیبر نوری ضروری است.

برای اینکه با کاربرد مدیا کانوتور آشنا شوید یک مثال کوچکی در اینجا ذکر می کنیم. فرض کنیم دو دیوایسی داریم که به دلیل فاصله ی زیادشان از هم نمی توان از کابل شبکه برای اتصال ان دو استفاده کرد در این صورت فیبر نوری وارد عمل شده و این مشکل را برطرف میکنم حال برای اتصال دو دستگاه نیاز به دستگاهی دارید تا رابط بین کابل شبکه نهایی و فیبرنوری در مسیر شود. مدیا کانوتور وارد مسیر شده و سیگنال های نوری رابه برق و برعکس انجام می دهد.

تصاویر محصول
مدیا کانورتور فیبر
مبدل فیبرنوری
مدیا کانورتور

مزایای مدیاکانورتور

از مزایای مدیا کانورتور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تجمیع انواع سیگنالها : از آنجاییکه کابل فیبر نوری پهنای باند بالایی دارد، مدیا کانورترها این قابلیت را برای شما دارند که بتوانند چندین سیگنال را همزمان با هم مالتی پلکس کرده و از طریق یک کر فیبر نوری ارسال نمایند.

  • افزایش مسافت شبکه با امکان تبدیل مس به فیبر و گسترش ارتباطات فیبر نوری
  • عدم نیاز به صرف هزینه ی اضافی با امکان استفاده از تجهیزات موجود
  • افزایش ظرفیت فیبر موجود با استفاده از مالتی پلکس تقسیم طول موج
  • استفاده ازمدیا کانورترها انواع نویزهای الکترومغناطیس و رادیویی موجود در اطراف سیستم شما را به راحتی حذف می کند.
  • مدیا کانورترها در برابر اتصال به زمین، ولتاژهای گذرا و رعد و برق که میتواند به هر نوع سیستمی آسیب برساند عایق هستند.

انواع مدیا کانوتور

مدیا کانورتوری فیبر به فیبر

این مدیا کانورتوری عمل تبدیل را از فیبر مالتی مود به فیبر سینگل مود امکان‌پذیر می‌کند.این دستگاه همچنین با استفاده از جریان داده دوسویه ( BIDI) یک لینک فیبر دوگانه را به فیبر سینگل تبدیل می‌کند.علاوه بر این، مدیا کانورتورها قادر هستند برای کاربردهایی که از مالتی پلکس کردن بر پایه تفکیک طول موج  ( WDM) استفاده می‌کنند واگردانی بین طول موج‌ها را انجام دهند.

مبدل مالتی مود به سینگل مود معمولا زمانی مورد نیاز است که تجهیزات موروثی ارزان قیمت از پورت‌های مالتی مود استفاده می‌کنند ولی لازم است اتصال به دستگاه‌های سینگل مود برقرار شود.

مدیا کانوتور مس به فیبر و بالعکس

این مدیا کانورتور سیگنال­‌ها را از کابل‌­های مسی دریافت کرده و آنها را به سیگنال­‌های نوری تبدیل می‌­کنند و برعکس، دوباره به کابل مسی بر می‌­گردانند.

مدیا کانورتر مس به فیبر ایجاد اتصال دستگاه‌های شبکه مبتنی بر مس را در فواصل طولانی‌تر روی فیبر نوری ممکن می‌سازد و به این ترتیب از داده‌ها در برابر نویز و مداخلات محافظت می‌کند.

که به سه دسته مدیاکانورتور اترنت به فیبر نوری، ویدئو به فیبر نوری و سریال به فیبر نوری تقسیم می شوند.

اترنت به فیبر نوری، ویدئو به فیبر نوری و سریال به فیبر نوری تقسیم می شوند.

مدیاکانورتور اترنت به فیبر:

برای تبدیل شبکه های اترنت مسی به شبکه های فیبر نوری بکار می روند.

ویدیو کانورتور:

مبدل ویدئویی دستگاهی است که برای تغییر فرمت، وضوح و کدگذاری فایل‌های ویدئویی استفاده می‌شود که این امکان را به کاربران می‌دهد تا محتوای ویدیویی را از یک فرمت به فرمت دیگر تبدیل، آن را با دستگاه‌های نمایشگر مختلف تطبیق، و  ویرایش‌های اولیه را اعمال کنند.

تقسیم مدیاکانوتورها بر اساس عملکرد

مبدل فیبر نوری مدیریتی در مقابل غیرمدیریتی

مدیا کانورترهای غیرمدیریتی از نوع plug & play هستند و نصب و استفاده از آن برای تازه‌کارها بسیار ساده است. این دستگاه اتصال ساده‌ای بین دستگاه‌ها برقرار می‌کند ولی نظارت و مدیریت عملکرد را فراهم نمی‌کند.مدیا کانورتور مدیریتی، عملکرد نظارت بر شبکه، شناسایی خطا و مدیریت از راه دور را مهیا می‌کند و به مدیران شبکه اجازه کنترل کامل داده‌ها، پهنای باند و ترافیک داده را می‌دهد.

مبدل فیبر نوری مدیریتی گران‌تر از مبدل غیرمدیریتی است و به خاطر امنیت، قابل اعتماد بودن و مدیریت بهترشان، برای محیط‌های پیچیده‌تر مانند مراکز داده بزرگ و شبکه‌های سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیا کانورتر PoE در مقابل غیر PoE‎‎

مبدل فیبر نوری PoE برای توسعه مسافت انتقال فیبر قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای دستگاه‌های دارای PoE استفاده می‌شود و توان برقی مورد نیاز برای دستگاه‌ها را از طریق همان سیم‌های مسی موجود برای انتقال داده‌ها فراهم می‌کند. از این مدیا کانورترها می‌توان برای برق‌رسانی به تلفن‌های IP، تجهیزات ویدیو کنفرانس، دوربین‌های IP و دستگاه‌های وای فای از طریق کابل کشی سیم مسی استفاده کرد.

مبدل فیبر نوری مستقل در مقابل دستگاه‌های مبتنی بر شاسی

دستگاه‌های مستقل بسیار جمع و جور هستند، نصب ساده‌ای دارند و در قیمت و فضای نصب صرفه جویی می‌کنند. این دستگاه‌ها برای کاربست در محیط‌هایی که فضای محدودی دارند مناسب هستند، مانند اطاقک‌های مخابراتی یا جعبه توزیع.

مبدل‌های مبتنی بر شاسی دارای چندینمدیا کانورتر مستقل و یک شاسی با قابلیت قرارگیری چند کانورتر هستند. این دستگاه‌ها در شبکه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند مراکز داده‌ها.

مبدل فیبر نوری صنعتی در مقابل مدیا کانورتر تجاری

مبدل فیبر نوری صنعتی به صورت ویژه برای محیط‌های سخت طراحی شده است و تبدیل مدیا را در دمای بین -۴۰ ℃ تا +۸۵ ℃، شوک شدید و لرزش امکان پذیر می‌کند. آن‌ها عموما در اتوماسیون ساختمان، حفاری نفت و گاز و معدن‌کاوی، مدیریت ترافیک، وضع هوا و دیگر کاربردهای صنعتی و فضای باز استفاده می‌شوند.

حال آن‌که مدیا کانورتر تجاری با دمای عملیاتی -۱۰ ℃ تا ۵۵ ℃ برای محیط‌های اداری معمولی و مراکز داده‌ها طراحی شده‌اند که دما در آن‌ها کنترل شده است.

مبدل فیبر نوری مینی در مقابل مدیا کانورترهای استاندارد

چیپ‌های مدیا کانورتر مینی از چیپ‌های مدیا کانورتر استاندارد بهتر است. مزیت آن عبارت است از این‌که تابع سوئیچ DIP ( بسته دو در خط) دارد که نیازهای مختلف را برآورده می‌کند. به خاطر اندازه جمع و جوری که دارد، در محیط‌های شبکه‌های بزرگ مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

رایج ترین نوع مدیا کانورتورها، آنهایی است که به عنوان فرستنده و گیرنده در شبکه های با بستر زوج تابیده شده مسی (utp)  سیگنال های الکتریکی را به پالس های نوری تبدیل می کند.

مدیا کانورتورها معمولاً دارای پروتکل خاصی بوده و برای طیف گسترده ای از شبکه ها با نرخ داده ی مختلف قابل استفاده می باشند. البته ذکر این مطلب ضروری است که مبدل ها در لایه ی فیزیکی و یا در لایه ۲ شبکه قرار دارند، مبدل هایی که در لایه دوم قرار می گیرند قابلیت نرخ سوئیچینگ و سایر ویژگی های پیشرفته را ارائه می دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی