اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

میکرو کابل فیبرنوری

میکروکابل فیبرنوری

میکرو کابل فیبرنوری

فهرست مطالب

میکرو کابل فیبر نوری (میکرو فیبر نوری) چیست؟

 یکی از انواع حالت های فیبرهای نوری می باشد که جهت انتقال داده و اطلاعات در شبکه استفاده می شود. یکی از مهمترین ویژگی های کابل فیبرمیکرو یا میکرو فیبر، داشتن ضخامت کم آن است. (۲ تا ۵.۵ میلی‌‌متر) می‌توان آنها را از داخل لوله های با قطر کم عبور داد، این لوله ها به میکروداکت (Microduct) معروف هستند.

ساختار میکرو فیبر نوری همانند کابل های فیبر نوری می باشد در نتیجه مانند فیبرهای نوری؛ میکرو کابل های فیبر نوری نیز از دو قسمت هسته و کلاد تشکیل شده اند. این کابل با نام ایر بلون (Air Blown fiber دمیدنی)، کابل فیبر میکرو، کابل فیبر FTTH و کابل فیبر میکرو داکت نیز شناخته می شود.

میکرو فیبر به دو دسته تقسیم می شوند: سوپر میکرو و میکرو کابل دسته بندی

تصاویر محصول
میکروکابل فیبرنوری

ویژگی های میکرو کابل فیبر نوری

  • قطر میکرو فیبر نوری در مقایسه با کابل فیبرنوری بسیار کم (حدود ۲-۳ میلیمتر) بطور میانگین حدود ۲.۷ میلیمتر است.
  • سطح خارجی میکرو فیبرها به علت اینکه که بتوان این کابل را به روش شوتینگ؛ با فشار هوا از داخل مجرای میکروداکت عبور داد صیقلی می باشد.
  • طول میکروفیبر می تواند ۲ کیلومتر یا ۴ کیلومتر باش

میکرو داکت (Microduct) فیبر نوری

با توجه به اینکه قسمت زیادی از هزینه اجرای فیبر نوری مربوط به حفاری و کانال سازی و پر کردن مسیر و بتن و آسفالت می‌شود، مجریان طرح فیبر نوری به این نتیجه رسیدند که برای استفاده‌های احتمالی در آینده به جای یک لوله، از چندین لوله استفاده کنند و برای اینکه این لوله ها با نظم خاصی در کنار هم قرار بگیرند و اجرای آن ساده باشد، دور همه لوله ها یک روکش دیگر هم کشیدند که به آن میکروداکت (Microduct) گفته می‌شود.

میکروداکت ها معمولا از حداقل ۴ لوله و حداکثر ۷ لوله تشکیل می‌شوند . نکته بعدی قطر داخلی و خارجی هر لوله است که معمولا بین ۳ تا ۶۳ میلی‌متر می‌باشند. نامگذاری میکروداکت‌ها به این شکل است، مثلاً میکروداکت هفت کاناله ۱۰*۱۴ یعنی میکروداکت ما دارای هفت لوله است. که قطر خارجی لوله ۱۴ میلی‌متر و قطر داخلی لوله ۱۰ میلی‌متر است.

میکرو فیبرها عبارت است از:

  1. میکرو فیبرهای شامل یک لوزتیوپ (سنترال تیوپ): می‌تواند دارای ۲ تا ۲۴ کور باشد.
  2. میکرو فیبرهای شامل چند لوزتیوپ (مالتی تیوپ): این نوع کابل‌ها عموماً دارای ۶ یا ۱۲ لوزتیوب هستند، اما لزوماً تمام لورتیوپ‌ها شامل فیبر نیستند و برخی صرفاً با فیلر پر شده‌اند تا ساختار فیبر حفظ شود. هر لوز تیوپ می‌تواند دارای ۱۲ تا ۲۴ کور باشد، که با این حساب میکروکابل فیبرنوری بین ۱۲ تا ۲۸۸ کور می‌تواند داشته باشد. به این دسته از میکرو کابل‌ها MicroBundel می‌گویند۱.

تفاوت میکروکابل و کابل فیبرنوری

تفاوت میکروکابل و کابل فیبرنوری در دو مورد اساسی است:

 

  1. اندازه قطر و نوع کاربری: میکرو فیبرنوری دارای قطری کوچک‌تر (معمولاً بین ۲ تا ۵.۵ میلی‌متر) است. این کابل‌ها در تایپ‌های سینگل مد و مالتی مد قابلیت عرضه دارند.
  2. کابل‌کشی و اجرا: میکروکابل‌های فیبرنوری در میکرو داکت‌هایی مخصوص نصب می‌شوند. این داکت‌ها به عنوان محیط محافظتی برای کابل‌ها، به ویژه کابل‌های فیبرنوری، استفاده می‌شوند. میکرو فیبرنوری برای نصب در داخل و خارج داکت‌ها یا مجاری‌ها طراحی

 

منظور از لوزتیوپ چیست؟

 

لوزتیوپ یک واژه‌ی فنی است که در زمینه‌ی کابل‌های فیبرنوری به کار می‌رود. این واژه به قسمت‌هایی از کابل‌های فیبرنوری اشاره دارد که در آن‌ها تعدادی فیبر نوری قرار دارد. به طور دقیق‌تر، لوزتیوپ‌ها به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. لوزتیوپ‌های سینگل مد (Single Mode): در این نوع لوزتیوپ‌ها، فقط یک فیبر نوری وجود دارد. این فیبرها برای انتقال داده‌ها در فواصل بلند و با سرعت‌های بالا مناسب هستند.
  2. لوزتیوپ‌های مالتی مد (Multimode): در این نوع لوزتیوپ‌ها، چندین فیبر نوری در یک لوزتیوپ قرار دارند. این نوع فیبرها برای انتقال داده‌ها در فواصل کوتاه‌تر و با سرعت‌های کمتر مناسب هستند.

 

به طور کلی، لوزتیوپ‌ها برای تقسیم کابل‌های فیبرنوری به بخش‌های کوچک‌تر و مدیریت آن‌ها استفاده می‌شوند. این تقسیم‌بندی به نصب و نگهداری کابل‌ها کمک می‌کند و امکان تعویض و تعمیر فیبرها را آسان‌تر می‌سازد

نحوه نصب میکرو کابل فیبر نوری

میکرو کابل، نیاز به تکنولوژی Blowing یا شوتینگ فیبر نوری دارد تا در میکرو داکت نصب بشود. عملیات شوتینگ فیبر نوری پروسۀ بسیار دقیق و تخصصی بوده که در آن با ایجاد فشار هوا توسط کمپرسور های قوی و با دستگاه Micro Fiber Blower فیبر را در داخل میکروداکت شوت کرده و مسافت های طولانی (بیش از ۱ کیلومتر) کابل کشی میکرو فیبر را انجام می دهند. همانطور که می دانید کابل فیبر نوری خاکی در لوله های پلی اتیلن با فنر عبور داده شده و در زیر خاک دفن می گردد. برای میکرو کابل، میکروداکت حکم پلی اتیلن را داشته و از کابل باریک میکروداکت در برابر ضربه، کشیدگی، جوندگی و… محافظت می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی