اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل
پاورمتر فیبرنوری

پاورمتر فیبرنوری چیست؟​

فهرست مطالب

قدرت سنج نوری چیست؟

هنگامی که کابل های فیبر نوری را نصب و خاتمه دادید، نوبت به آزمایش آنها می رسد. یک آزمایش باید برای هر کارخانه کابل فیبر نوری برای سه حوزه اصلی انجام شود: تداوم، تلفات و قدرت. برای انجام این کار، به یک پاورمتر فیبرنوری نیاز دارید  . توان سنج نوری (OPM) وسیله ای است که برای اندازه گیری توان در سیگنال نوری استفاده می شود. این اصطلاح معمولاً به دستگاهی برای آزمایش توان متوسط در سیستم های فیبر نوری اشاره دارد. سایر دستگاه‌های اندازه‌گیری توان نور معمولاً رادیومتر، نورسنج، متر لیزری،  پاورمتر فیبر نوری  یا لوکس متر نامیده می‌شوند.

یک توان سنج نوری سنتی به طیف وسیعی از نور پاسخ می دهد، با این حال کالیبراسیون وابسته به طول موج است. این معمولاً مشکلی نیست، زیرا طول موج آزمایش معمولاً مشخص است، با این حال چند اشکال دارد. اولاً کاربر باید متر را روی طول موج آزمایشی صحیح تنظیم کند و ثانیاً اگر طول موج‌های جعلی دیگر وجود داشته باشد، قرائت‌های اشتباه حاصل می‌شود.

تعریف پاورمتر نوری ؟

پاورمتر نوری یا  OPM  یک دستگاه اندازه‌گیری است که برای اندازه‌گیری دقیق قدرت تجهیزات فیبر نوری یا قدرت یک سیگنال نوری که از طریق کابل فیبر عبور می‌کند، استفاده می‌شود. این دستگاه همچنین در تعیین میزان افت قدرت سیگنال نوری هنگام عبور از رسانه نوری کمک می‌کند.

پاورمتر فیبرنوری از چه قسمت هایی تشکیل شده است

یک پاورمتر فیبرنوری معمولاً شامل یک سنسور کالیبره شده، یک تقویت‌کننده اندازه‌گیری و یک نمایشگر است. سنسور عمدتاً شامل یک فتودیود است که برای دامنه مناسب طول موج‌ها و سطوح قدرت انتخاب شده است. در واحد نمایش، قدرت نوری اندازه‌گیری شده و طول موج تنظیم شده نمایش داده می‌شود

پاورمتر فیبرنوری از چه قسمت هایی تشکیل شده است

یک پاورمتر فیبرنوری معمولاً شامل یک سنسور کالیبره شده، یک تقویت‌کننده اندازه‌گیری و یک نمایشگر است. سنسور عمدتاً شامل یک فتودیود است که برای دامنه مناسب طول موج‌ها و سطوح قدرت انتخاب شده است. در واحد نمایش، قدرت نوری اندازه‌گیری شده و طول موج تنظیم شده نمایش داده می‌شود.

پاورمتر فیبرنوری

دکمه های کلی پاورمتر نوری

دکمه پاور

دکمه dBm/w طول موج

دکمه نور صفحه

دکمه  λ 

 سنسور کالیبره شده

سنسورهای مورد استفاده در پاورمترها از جنس نیمه هادی می‌باشند و دقت اندازه گیری پاورمتر را مشخص می‌کنند. دقیق ترین پاورمترها قابلیت کالیبراسیون با خطا ۱% دارند. دیود به کار رفته در این سنسور محدوده طول موج و توان را مشخص می‌کند. این قطعه دارای ۲ پایه است و نور از محیط اطراف خودش جذب کرده و آن را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند.

صفحه نمایش

در نمایشگر یا صفحه نمایش نیز قدرت نوری اندازه گیری شده و طول موج تنظیم شده نمایش داده می‌شود.

تصاویر محصول

انواع تست قابل انجام توسط پاورمتر:

  • تست OLS یا Optical Light Source: در این تست از منبع نوری برای آزمایش کابل فیبر نوری استفاده می‌شود.
  • VLF یا Visual Fault Locator: در این تست از قلم فیبر نوری برای یافتن نقطه شکست، خم یا ترک‌خوردگی هسته فیبر نوری استفاده می‌شود.
  • OLTS یا Optical Loss Test Set: این تست ترکیبی برای تست توان فیبر نوری و تلفات توان و بازتاتب و افت انعکاسی به کار می‌رود

نکات کلیدی قبل از استفاده از پاورمتر

قبل از استفاده از برق سنج فیبر نوری باید چند کار را انجام دهید. ابتدا، دفترچه راهنما را بخوانید و قبل از رفتن به محل کار، چند تست تمرینی را با متر برق خود انجام دهید. سپس، اسنادی را آماده کنید که نشان می دهد همه کابل های شما چگونه و کجا نصب شده اند. به حافظه وابسته نباشید زیرا به راحتی می توانید رد کابل های خود را از دست بدهید، به خصوص اگر پروژه بزرگی باشد. همچنین، یک کاربرگ برای مستندسازی داده های آزمایشی خود ایجاد کنید. برخی از پاور سنج ها دارای ویژگی حافظه برای نگهداری اطلاعات شما هستند. اینها برای پروژه های بزرگ نیز مفید هستند.

از اقدامات احتیاطی ایمنی استفاده کنید

رعایت احتیاط های ایمنی هنگام تست کابل های فیبر نوری با قدرت سنج بسیار مهم است. هنگام کار با کابل های برق بالا از محافظ چشم استفاده کنید. حتی با طرح‌بندی‌های کم مصرف، عاقلانه است که قبل از نگاه کردن، کانکتورها را با متر برق خود بررسی کنید.

استفاده از پاور متر برای اندازه گیری توان

هنگام اندازه گیری  توان فیبر نوری  با پاور سنج، متر را به کابل وصل کنید. منبع برق (فرستنده) را روشن کنید و اندازه گیری کنتور را مشاهده کنید. اندازه گیری متر را با توان صحیح مشخص شده برای آن سیستم خاص مقایسه کنید تا مطمئن شوید که قدرت خیلی زیاد یا خیلی کم ندارد. دلیل اینکه اندازه‌گیری صحیح توان با کابل‌های فیبر نوری بسیار مهم است این است که سیستم مشابه ولتاژ مدار الکتریکی کار می‌کند و برای اینکه به درستی کار کند، توان باید به اندازه کافی باشد.

تست تلفات با پاورمتر

برای تست تلفات از یک قدرت سنج استفاده می شود، اما یک منبع آزمایش نیز مورد نیاز است. متر قدرت نوری را که در هر قسمت از کابل از بین می رود اندازه گیری می کند. کابل با یک کابل مرجع کار جفت می شود. دو روش مورد استفاده در تست زیان عبارتند از اتلاف یک طرفه و ضرر دو طرفه. با تست تلفات تک سر، فقط کابل راه اندازی استفاده می شود. با تست تلفات دو طرفه، یک کابل دریافت نیز به کنتور متصل می شود.

برای کانکتورها، اتصالات، فیبرهای چند حالته و فیبرهای تک حالته، دستورالعمل‌های تلفات خاصی وجود دارد. قبل از شروع باید این دستورالعمل ها و همچنین فرمول استاندارد برای محاسبه ضرر را بدانید. ابزارهای دیگری که ممکن است برای فرآیندهای بالا مورد نیاز باشد عبارتند از کیت‌های تست تلفات نوری، کابل‌های تست مرجع تطبیق، آداپتورهای جفت‌گیری با هیبریدها، یاب یا ردیاب فیبر بصری، موارد تمیزکننده و ODTR  (  برای شبکه‌های بیرونی). کابل های فیبر نوری اگر به درستی کار کنند می توانند برای شرکت ها ارزش زیادی داشته باشند. از یک برق سنج فیبر نوری و سایر ابزارهای مفید استفاده کنید تا مطمئن شوید که سیستم فیبر نوری شما به طور شبانه روزی کار می کند.

برای اندازه گیری تلفات توان نوری می توان از سه نوع تجهیزات استفاده کرد:

  1. تجهیزات جزئی – توان سنج های نوری و منابع نور تثبیت شده به طور جداگانه بسته بندی می شوند، اما زمانی که با هم استفاده می شوند می توانند اندازه گیری تضعیف نوری سرتاسر یک مسیر نوری را ارائه دهند. چنین تجهیزات جزء را می توان برای اندازه گیری های دیگر نیز استفاده کرد.
  2. مجموعه تست یکپارچه – هنگامی که یک منبع نور تثبیت شده و توان سنج نوری در یک واحد بسته بندی می شوند، به آن مجموعه تست یکپارچه می گویند. به طور سنتی، مجموعه تست یکپارچه معمولا OLTS نامیده می شود. الزامات عمومی برای منابع نوری تثبیت شده دستی، توان سنج های نوری، انعکاس سنج ها، و مجموعه های تست تلفات نوری، تجهیزات OLTS را به طور عمیق مورد بحث قرار می دهد.
  3. یک بازتاب سنج دامنه زمانی نوری (OTDR) می تواند برای اندازه گیری تلفات لینک نوری استفاده شود، اگر نشانگرهای آن در نقاط پایانی تنظیم شده باشند که افت فیبر برای آنها مورد نظر است. دقت چنین اندازه گیری را می توان افزایش داد اگر اندازه گیری به صورت میانگین دو طرفه فیبر انجام شود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی