اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

پیگتیل فیبرنوری پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل

آشنایی کامل با fiber optic pigtail

پیگتیل فیبرنوری

فهرست مطالب

پیگتیل فیبر نوری (PIGTAIL) چیست؟

فیبر نوری در حالت عادی امکان اتصال به تجهیزات ارتباطی را ندارد .

برای اینکه امکان اتصال فیبر به  تجهیزات ارتباطی را داشته باشیم نیاز به اتصالات متناسب با وسایل می باشد.

یکی از معمولترین روش های نصب اتصال بر روی تار فیبر نوری استفاده از پیگتیل می باشد.

یگتیل فیبر نوری کابلی است که در یک انتهای آن کانکتور فیبرنوری قرار دارد و انتهای دیگر آن سربندی نشده است. بنابراین از یک سر می‌تواند به تجهیزات دیگر متصل شود.  

 

پیگتیل های فیبر نوری بر اساس پروتکل و عملکرد دیکته شده توسط استانداردهای صنعتی طراحی، تولید و آزمایش می شوند که دقیق ترین مشخصات مکانیکی و عملکرد  را برآورده می کند.

تصاویر محصول
پیگتیل رنگی فیبرنوری
پیگتیل تک رنگ فیبرنوری
پیگتیل سارا

کاربرد پیگتیل

در نصب و راه‌اندازی کابل فیبر نوری، نحوه‌ اتصال کابل‌ها به سیستم برای موفقیت شبکه، بسیار حیاتی است.اگر به‌درستی انجام شود، سیگنال‌های نوری با کم‌ترین میزان تضعیف و افت برگشت از لینک عبور می‌کنند. 

پیگتیل فیبر نوری یک راه‌حل مناسب برای بهینه‌سازی اتصال فیبر نوری ارائه می‌دهد که در ۹۹ درصد کاربردهای تک حالته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یگتیل فیبر نوری کابلی است که در یک انتهای آن کانکتور فیبرنوری قرار دارد و انتهای دیگر آن سربندی نشده است.

 اتصال پیگتیل فیبر برای پایان دادن به کابل‌های فیبر نوری از طریق فیوژن یا اتصال مکانیکی انجام می‌شود.

کابل‌های pigtail با کیفیت بالا، همراه با روش‌های صحیح اتصال فیوژن، بهترین عملکرد ممکن را برای پایانه‌های کابل فیبر نوری ارائه می‌دهند. pigtail فیبر نوری در تجهیزات مدیریت فیبر نوری مانند ODF، جعبه ترمینال فیبر و جعبه توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پیگتیل فیبرنوری

انتخاب نوع pigtail با توجه به نوع قطعه اتصال و نوع کابل و متراژ انجام می شود. رایج ترین  کانکتور های فیبر نوری شامل SC ، LC و FC ،ST می باشد.   نوع پیگتیل بر حسب نوع کابل می تواند در انواع سایز ۹۰۰ میکرون، ۲ میلیمتر و ۳ میلی متر آماده شود.

 

پیگتیل فیبر نوری lc

lc مخفف کلمه Lucent می باشد.

پیگتیل فیبرنوری lc یک کابل فیبر نوری با طول  با کانکتور LC خاتمه می‌یابد. این مدل مجهز به فرول ۱.۲۵ میلی‌متر است که برای اتصال‌های با سایز ۱.۶، ۲.۰ و ۳.۰ میلی‌متر استفاده می‌شود. این نوع pigtail اتصال سریع و آسان را بین دستگاه‌های نوری فراهم می‌کند. بنابراین از آن‌ها به‌طور گسترده در شبکه‌های فیبر نوری مانند مراکز داده، مخابرات و شبکه‌های سازمانی استفاده می‌شود.

پیگتیل lc برای اتصال شبکه های پرسرعت مانند اترنت گیگابیتی، اترنت سریع و اترنت استفاده می شود. با استانداردهای IEC، EIA TIA و Telcordia  مطابق است و با اتصالات استاندارد که عملکرد نوری بهینه ای را ارائه می دهد  مطابقت دارد .

پیگتیل فیبرنوری lc
کانکتور lc

 

پیگتیل فیبر نوری sc

پیگتیل فیبرنوری sc

sc مخفف کانکتور مشترک subscriber connector می باشد.

sc به عنوان اتصال دهنده مربع یا اتصال استاندارد نیز نامیده می شود. این یک اتصال دهنده فیبر نوری محبوب به دلیل هزینه کم، دوام و نصب ساده آن برای شبکه های نوری نقطه به نقطه و غیرفعال است.

کانکتور پیگتیل SC یک کانکتور جداکننده غیر نوری با فرول زیرکونیایی یا آلیاژی ضد زنگ ۲.۵ میلی‌متری است. پیگتیل فیبر SC برای استفاده در برنامه‌هایی مانند CATV، LAN، WAN، تست و اندازه‌گیری مقرون‌به‌صرفه است.

کانکتورهای جدید SC نصب را ساده‌تر می‌کنند، بازده  عملکرد  را به حداکثر می‌رسانند و عملکرد تضمینی را  در تست های بازگشتی rl  و توان il ارائه می‌دهند. با این حال، SC دارای یک محفظه اتصال دهنده بزرگ و یک فرول ۲.۵ میلی متری است و این باعث می شود رک ها و پنل های شلوغ زیاد مناسب نباشد.

پیگتیل فیبر نوری fc

 

پیگتیل فیبرنوری fc

FC اولین اتصال دهنده فیبر نوری بود که از فرول سرامیکی استفاده کرد، اما بر خلاف SC و LC با بدنه پلاستیکی، از اتصالات پیچی گرد ساخته شده از فولاد نیکل اندود یا ضد زنگ استفاده می کند. صفحه انتهایی کانکتور برای قرار دادن صحیح به یک کلید تراز متکی است و سپس با استفاده از یک حلقه رزوه ای در آداپتور/جک محکم می شود. علیرغم پیچیدگی اضافی در ساخت و نصب، هنوز هم کانکتور انتخابی برای تجهیزات اندازه گیری دقیق مانند OTDR ها است.

در ابتدا برای دیتاکام و برنامه های مخابراتی در نظر گرفته شده بود، استفاده از آن از زمان معرفی SC و LC کاهش یافته است. که هر دو عملکرد مشابهی را مانند  FC ارائه می دهند، اما هر دو دارای قطعات ارزان تری هستند و سریعتر به هم متصل می شوند. با این حال، FC در محیط‌های با ارتعاش بالا بسیار موثر عمل میکند.

pigtail فیبر نوری ST

پیگتیل فیبرنوری st

(کانکتور Straight Tip) کانکتور کابل فیبر نوری که از دوشاخه و سوکت سرنیزه استفاده می کند.

اتصال ST توسط AT&T مدت کوتاهی پس از ورود FC توسعه یافت. در یک نگاه، می توان آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت، اما ST به جای یک رزوه پیچ، از اتصال سرنیزه استفاده می کند. استفاده در دهه های اخیر به همان دلایلی که FC کاهش یافته است. علاوه بر این، نمی توان آن را با یک پولیش زاویه دار خاتمه داد، که استفاده از آن را در کاربردهای فیبر تک حالته و FTTH محدود می کند.

عمدتاً در دیتاکام های چند حالته مستقر شده است، و در محیط های شبکه مانند دانشگاه ها، شبکه های شرکتی و در کاربردهای نظامی که در آن زمان سرنیزه اتصال سریع مزایای خود را داشت، بیشتر رایج است. معمولاً در زیرساخت هایی که در آغاز قرن ساخته شده اند نصب می شود. در هنگام نصب مجدد، ST ها معمولاً با اتصالات SC و LC مقرون به صرفه تر تعویض می شوند.

کانکتور ST pigtail محبوب‌ترین کانکتور برای برنامه‌های چند حالته فیبر نوری LAN است. این پیگتیل دارای یک حلقه بلند به قطر ۲.۵ میلی‌متر است که از سرامیک (زیرکونیا)، آلیاژ ضد زنگ یا پلاستیک ساخته می‌شود. از این‌رو پیگتیل‌های فیبر St در زمینه های مخابراتی، صنعتی، پزشکی و حسگرها بسیار کاربرد دارند.

کانکتور ST pigtail محبوب‌ترین کانکتور برای برنامه‌های چند حالته فیبر نوری LAN است. این پیگتیل دارای یک حلقه بلند به قطر ۲.۵ میلی‌متر است که از سرامیک (زیرکونیا)، آلیاژ ضد زنگ یا پلاستیک ساخته می‌شود. از این‌رو پیگتیل‌های فیبر St در زمینه های مخابراتی، صنعتی، پزشکی و حسگرها بسیار کاربرد دارند.

پیگتیل MTP/MTO

پیگتیل فیبرنوری mtp

 MTP/MPO یک کانکتور چند فیبر و بزرگتر از سایر کانکتورها است که فیبرهای ۱۲ تا ۲۴ فیبر را در یک فرول مستطیل شکل ترکیب می کند. اغلب در اتصالات موازی نوری با پهنای باند بالا ۴۰G و ۱۰۰G استفاده می شود. کانکتورهای فیبر MTP/MPO به دلیل کلید بالا و پایین، مشکلات نر و ماده پیچیده هستند. 

پیگتیل فیبرنوری MT-RJ  

پیگتیل فیبرنوری mtrj
کانکتور Mechanical Transfer Registered Jack (MT-RJ) یک کانکتور دوبلکس است که از پین ها برای تراز استفاده می کند و دارای نسخه های نر و ماده است. با محفظه پلاستیکی ساخته شده است و از طریق پین های راهنمای فلزی و فرول های پلاستیکی تراز دقیق را فراهم می کند. در مقایسه با یک جک تلفن استاندارد، اندازه کانکتور MT-RJ کمی کوچکتر است و اتصال و جدا کردن آن را آسان تر می کند. علاوه بر این، کانکتور فیبر نوری MT-RJ در مقایسه با سایر پایانه های فیبر خواننده، هزینه پایان کمتر و چگالی بیشتری را برای سخت افزارهای الکترونیکی و مدیریت کابل فراهم می کند.

پیگتیل فیبرنوری MU

پیگتیل فیبرنوری mu

این کانکتور ماندد Sc  از مکانیسم قفل شد ن و کشش برخوردار است و از فرول ۱.۲۵ میلی متری مانند lc  برخوردار است.

پیگتیل فیبرنوری DIN

پیگتیل فیبرنوری din
کانکتور DIN گرد با پین هایی است که به صورت دایره ای مرتب شده اند.  به طور معمول، یک کانکتور DIN با اندازه کامل دارای ۳ تا ۱۴ پین با قطر ۱۳.۲ میلی متر است. پیگتیل فیبرنوری din  را می توان هم برای کابلهای مالتی مد استفاده کرد هم سینگل مد.

پیگتیل فیبرنوری E2000

پیگتیل فیبر نوری e2000

کانکتور فیبر نوری یکی از اجزای مهم مورد استفاده در شبکه فیبر نوری است. همچنین بخش کلیدی مورد استفاده در پچ کوردهای فیبر نوری و پیگتیل فیبر نوری است. 

کانکتور E2000 یک مکانیزم کوپلینگ فشاری با یک کرکره فلزی خودکار در کانکتور به عنوان محافظت در برابر گرد و غبار و پرتو لیزر است.  کانکتور فیبر نوری E2000 برای کاربردهای ایمنی بالا و قدرت بالا استفاده می شود.

دسته بندی پیگتیل

پیگتیل‌های فیبر نوری در انواع مختلفی با کارآیی متفاوت تولید می‌شوند که شامل موارد زیر است:

 

۱-پیگتیل فیبر نوری مالتی‌مد: این پیگتیل قابلیت پشتیبانی از چندین باند فرکانسی برای مصارف مختلفی مانند ارتباطات داده، صوت، تصویر و … استفاده می‌شوند. در تولید این پیگتیل از کابل مالتی مد استفاده می شود.

۲-پیگتیل فیبر نوری تک حالته: این نوع پیگتیل فقط برای انتقال یک سیگنال به دو روش دو جهته یا یک جهته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیگتیل به دلیل داشتن پهنای باند کمتر نسبت به پیگتیل‌های مالتی‌مد، برای انتقال داده‌ها با حجم کمتر استفاده می‌شود. در تولید این پیگتیل از کابل تک سینگل مد استفاده می شود.

۳-پیگتیل فیبر نوری زمانی: این نوع پیگتیل فیبر نوری به جای استفاده از طیف فرکانسی، از زمان به‌عنوان یک متغیر در انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل این پیگتیل‌ها برای ارسال داده‌ها با فرکانس پایین مانند پخش فیلم از اینترنت و … استفاده می‌شود.

۴-پیگتیل فیبرنوری تک‌رشته: این نوع پیگتیل فیبر نوری برای انتقال داده‌های بسیار بزرگ که دارای پهنای باند بسیار زیادی هستند، مانند ارتباط داده در فضا، کاربرد دارد.

۵-pigtail فیبرنوری اکتیو: این نوع پیگتیل در قسمتی از طول موج نور قرار می‌گیرد تا نوع خاصی از نور (لیزر) با دامنه‌دهی بزرگ را تولید کند. این پیگتیل نسبت پیگتیل‌های فیبر نوری عادی از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی