اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

فهرست مطالب

کابل دراپ

این نوع کابل فیبرنوری به عنوان بخش مهمی از شبکه FTTH، پیوند خارجی نهایی بین مشترکین و کابل فیبر نوری را تشکیل می دهد.

انتخاب راه‌حل مناسب در پایان کابل کشی ftth به طور مستقیم بر قابلیت اطمینان شبکه، انعطاف‌پذیری عملیاتی و اقتصادی استقرار FTTH تأثیر می‌گذارد.

کابل های دراپ FTTH همانطور که قبلا ذکر شد در انتهای مشترک قرار می گیرند تا انتهای کابل توزیع را به محل مشترکین متصل کنند. دراپ معمولاً کابل هایی با قطر کوچک و تعداد فیبر کم با طول دهانه بدون پشتیبانی محدود هستند که می توانند به صورت هوایی، زیرزمینی یا کانالی نصب شوند. همانطور که در فضای باز استفاده می شود، این نوع کابل باید دارای حداقل قدرت کششی ۱۳۳۵ نیوتن طبق استاندارد صنعتی باشد. کابل های دراپ  فیبرنوری در انواع مختلفی موجود هستند. سه کابل فیبر دراپ پرکاربرد عبارتند از کابل  فلت، کابل دراپ هوایی و کابل  گرد.

انواع کابل دراپ

کابل Drop نوع تخت

این نوع کابل با ظاهری صاف، معمولاً از یک روکش پلی اتیلن، چندین فیبر و دو عضو استحکام دی الکتریک برای ایجاد مقاومت در برابر له شدن بالا تشکیل شده است. در این کابل فیبر معمولاً شامل یک یا دو فیبر است، با این حال، کابل‌های دراپ با تعداد فیبر تا ۱۲ یا بیشتر نیز در حال حاضر در دسترس هستند.

کابل دراپ

کابل drop هوایی

کابل دراپ هوایی یک کابل خود نگهدار است که کابل آن به یک سیم فولادی ثابت شده است و برای نصب آسان و مقرون به صرفه هوایی برای کاربردهای فضای باز طراحی شده است. در این نوع کابل ، فیبر به سیم فولادی همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است ثابت می شود. تعداد فیبر معمولی کابل دراپ ۲ تا ۴۸ است. بار کششی معمولاً ۶۰۰۰ نیوتن است.

کابل drop گرد

این نوع کابل معمولاً شامل یک فیبر منفرد مستحکم در مقابل  خم می باشد. که با اعضای استحکام دی الکتریک و یک ژاکت بیرونی احاطه شده است که می تواند دوام و قابلیت اطمینان را در بخش شبکه فراهم کند. شکل زیر سطح مقطع یک کابل دراپ گرد با یک فیبر نوری بافر محکم را نشان می دهد.

 

نحوه ی اتصال نهایی دراپ

اتصال دائمی  یا اتصال با کانکتور

انتخاب یک کابل فیبرنوری مناسب برای شبکه FTTH امری  ضروری است. با این حال، کابل دراپ FTTH به عنوان اتصال نهایی از شبکه فیبر نوری به محل مشتری نیز نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین، یافتن یک روش خاتمه کابل دراپ FTTH انعطاف پذیر، کارآمد و مقرون به صرفه به بخش مهمی از خدمات پهنای باند تبدیل می شود. همانطور که در ابتدا ذکر شد، دو روش اتصال کابل FTTH وجود دارد: اتصال با فیوژن و اتصال کانکتور. به زبان ساده، اتصال دائمی به اتصال دائمی توسط دستگاه فیوژن اشاره دارد، در حالی که روش اتصال با کانکتور را می توان به راحتی با دست برقرار کرد.

 

مزیا و معایب اتصال کابل drop از طریق اتصال دائمی و کانکتور

 

مشخص است که اتصال دائمی که امکان آسیب یا کثیف شدن نقطه اتصال را با اتصال دائمی از بین می برد، عملکرد نوری بهتری نسبت به اتصال فیبرنوری دارد.

با این حال، اتصال دائمی در مقایسه با کانکتور فیبر نوری فاقد انعطاف پذیری عملیاتی است. کانکتور فیبرنوری می تواند یک نقطه دسترسی برای آزمایش شبکه فراهم کند که با اتصال نمی تواند فراهم شود. هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند.

به طور کلی، اتصال دائمی برای کابل‌های دراپ FTTH در مکان‌هایی که نیازی به بازآرایی فیبر در آینده نیست، توصیه می‌شود، مانند یک برنامه ساخت‌وساز جدید، جایی که ارائه‌دهنده خدمات می‌تواند به راحتی همه کابل‌های دراپ را نصب کند. کانکتور فیبر نوری برای برنامه هایی که انعطاف پذیری مورد نیاز است، مانند ONT هایی که دارای رابط اتصال هستند، مناسب است.

 

انتخاب روش صحیح اتصال دائمی

 

برای اتصال کابل دراپ FTTH دو روش وجود دارد. یکی اتصال فیوژن و دیگری اتصال مکانیکی است. ثابت شده است که اتصال فیوژن یک اتصال با کیفیت بالا با تلفات درج و بازتاب کم ارائه می دهد. با این حال، هزینه‌های سرمایه اولیه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و سرعت پایین نصب اتصال فیوژن مانع از وضعیت آن به عنوان راه‌حل ترجیحی در بسیاری از موارد می‌شود. اتصال مکانیکی به طور گسترده در نصب کابل در FTTH در کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا اتصال مکانیکی را می توان در عمل با استفاده از ابزارهای دستی ساده و اسپلایسر مکانیکی ارزان ۲ دقیقه به پایان رساند.

 

کابلهای دراپ به دو دسته Outdoor و Indoor تقسیم می­شوند:

 

کابلهای  Drop Cables outdoor

کابلهای  آتدور می توانند به سه شکل هوایی، کانالی و دفنی نصب شوند. با توجه به شرایطی که در محیطهای آتدور وجود دارد، کابلهای دراپ آتدور از لحاظ شکل و ساختار داخلی انواع مختلفی دارند.

کابلهای  Indoor Drop Cables:

کابلهای  ایندور جهت برقراری ارتباط بین نقطه ورودی ساختمان و داخل واحدهای ساختمان استفاده می شوند. این کابلها را کابلهای دراپ ساختمانی (Building Drop Cables) نیز می­نامند. این کابلها به دلیل اینکه در معرض شرایط سختی همچون رطوبت، نور آفتاب، گرما و سرما قرار ندارند از استحکام کمتری نسبت به کابلهای آتدور برخوردارند و دارای سهولت نصب و راه اندازی بیشتری هستند. کابلهای دراپ ایندور به دسته های مختلف از جمله کابلهای رایزری، میکروداکت و کانکتوردار (Connectorized) تقسیم می­شوند.

کابل دراپ رایزری (Riser Drop Cables) :

کابل  رایزری امکان توزیع کابل در کل ساختمان را فراهم می­کنند. این کابلها جهت اتصال نقطه ورودی فیبر اصلی در طبقه همکف به طبقات فوقانی استفاده می­شوند. ساختار دسته بندی فیبر نوری در این کابلها باعث می­شود خارج کردن یک رشته فیبر از درون آن با سهولت بیشتری انجام شود. تعداد کُر فیبر موجود در این کابلها از ۸ تا ۱۴۴ متغیر می­باشد و معمولاً در دسته های ۴، ۶ و یا ۱۲ تایی درون یک پوشش بیرونی قرار می­گیرند.

 

نکات کلیدی کابل دراپ

ساختار تار کابل دراپ هم در نوع سینگل مد  هم مالتی مد ساخته می شود.کابلهای دراپ معمولا دارای نگهدارنده ومقاوم سازاز جنس فولاد می باشدکه به عنوان مهار شناخته می شود.تارهای فیبر نوری این کابل معمولا به صورت رنگی در حالت رایج به رنگ قرمز و آبی می باشد.که امکان شناسایی آسان را در هنگام نصب فراهم می کند.

 

پیشنهاد مطالعه: در مقاله انواع کابل دراپ مشخصات و ویژگی های انواع دراپ به صورت کامل توضیح داده شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی