اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

همه چیز در مورد کابل شبکه cat5 , Cat5-e

کابل های شبکه قسمتی از سخت افزار شبکه هستند که برای اتصال هر یک از دستگاههای شبکه به دستگاه های دیگر شبکه یا اتصال دادن دو یا چند رایانه همچنین برای اشتراک گذاشتن چاپگرها ، اسکنر ها و سایر ملزومات مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلف کابل های شبکه مانند کواکسیال ، کابل فیبرنوری و کابل های زوجی بهم پیچیده تولیده شده که نسبت به لایه فیزیکی ، توپولوژی و اندازه شبکه مورد استفاده می شود.

Patchcord cable  برای مسافت های کوتاه در دفاتر و در باکس سرورها مورد استفاده قرار می گیرد.

Twisted pair cables برای ارتباطات داخل ساختمان ها  با مسافت های مختلف مورد استفاده قرار میگرد.

 

کابل شبکه Cat5

کابل Cat5 چیست؟

کابل شبکه Cat5 از چهار زوج سیم مسی تابیده شده تشکیل می شود که از طریق سوکت شبکه RJ-45 به انواع دستگاه ها متصل می شوند.

 پهنای باند فرکانسی این نوع کابل به ۱۰۰ مگاهرتز می رسد و سقف سرعتی بین ۱۰ تا ۱۰۰ مگابیت برثانیه دارد. این نوع کابل را می توان برای ATMها، شبکه اترنت ۱۰۰۰Base-T ،۱۰۰Base-T و ۱۰Base-T  به کار گرفت. کابل های Cat5 از نوع مفتولی یا رشته ای هستند که در این میان مدل های مفتولی از استحکام بالایی برخوردار بوده و جهت انتقال داده در مسافت های طولانی به کار گرفته می شوند.

 این درحالی است که نوع رشته ای انعطاف پذیر است و می تواند در مکان هایی که کابل شبکه جابجایی زیادی دارد مورد استفاده قرار گیرد. حداکثر طول یک کابل Cat 5 به ۱۰۰ متر می رسد.

کابل شبکه Cat 5 یک نوع کابل ارتباطی است که برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه‌های کامپیوتری و انتقال داده‌ها در این شبکه‌ها استفاده می‌شود. “Cat” مخفف “Category” (دسته) است و به دسته‌های مختلف کابل‌های شبکه اشاره دارد. Cat 5 یکی از نسخه‌های اولیه و پراستفاده‌ترین از این دسته‌بندی‌هاست.

ویژگی‌های کلیدی کابل Cat 5 عبارتند از:

  1. پهنای باند:

   – کابل Cat 5 پشتیبانی می‌کند از پهنای باند حداکثر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه (Mbps). این به انتقال داده‌ها با سرعت بالا کمک می‌کند.

  1. فاصله حداکثر انتقال:

   – کابل Cat 5 قادر است به طور معمول داده‌ها را تا فاصله حداکثر ۱۰۰ متر (۳۳۰ فوت) انتقال دهد. این فاصله محدوده معمولی برای اکثر استفاده‌های خانگی و تجاری است.

  1. پشتیبانی از Fast Ethernet:

   – Cat 5 قابلیت پشتیبانی از Fast Ethernet (100BASE-T) را داراست، که این به معنای اتصال دستگاه‌ها به شبکه با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

  1. تطبیق‌پذیری با استانداردها:

   – این کابل با استانداردهای ارتباطات شبکه‌ای مختلف سازگار است و در اکثر تجهیزات و اینترفیس‌های شبکه قابل استفاده است.

  1. کاربردها:

   – Cat 5 عمدتاً برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه‌های کامپیوتری در محیط‌های خانگی، دفاتر، و کسب‌وکارها استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که با پیشرفت فناوری، نسخه‌های به‌روزتری از کابل‌های شبکه مانند Cat 5e (enhanced)، Cat 6، Cat 6a، و Cat 7 به بازار عرضه شده‌اند که امکانات بهتری برای انتقال داده‌ها با سرعت‌ها و پهنای باند بالاتر فراهم می‌کنند.

ساختار داخلی کابل کواکسیال به دلیل این که از دو لایه مجزا برای انتقال سیگنال استفاده می‌کند، مناسب برای انتقال داده‌ها با فرکانس‌های بالا و مقاومت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی است.

 

کابل شبکه cat5-5e

کابل شبکه Cat5e یک نسخه پیشرفته تر نسبت به Cat5 محسوب می شود. این کابل در سال ۲۰۰۱ توسط  TIA/EIA توسعه یافت تا انتقال داده برای شبکه های اترنت گیگابیتی بهبود یابد.

با کابل Cat5e سرعت انتقال داده می تواند تا ۱۰۰۰ مگابیت برثانیه افزایش یابد که به صورت تئوری سریعتر از Cat5 است. در حال حاضر Cat5e در بسیاری از مناطق (به ویژه در ایران و جهان سوم) به کار گرفته می شود و به نوعی در شبکه های خانگی و اداری کوچک فراگیر است.

این نوع کابل ها معمولا با استفاده از بلوک های پانچ و اتصالات ماژولار متصل می شود. این اسناد ویژگی و عملکرد و الزامات مورنیاز در فرکانس حداکثر تا ۱۰۰ مگا هرتز را مشخص می کنند.

استاندارد: این دست از کابل ها مطابق با استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-A&D تولید می شوند. این اسناد ویژگی و عملکرد و الزامات مورد نیاز در فرکانس حداکثر تا ۱۰۰ مگاهرتز را مشخص می کنند.

رنگ بندی و نوع روکش: کابهای CAT5-5E  در سه رنگ آبی ، نارنجی ، و طوسی و جنس روکش PVC یا LSZH تولید می شود ولی به دلخوه سفارش دهنده رنگ محصول قابل تغییر است.

مشخصات کابل شبکه cat5
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی