اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

کابل فیبرنوری خاکی

فهرست مطالب

برای آشنایی با کابل خاکی اول نگاهی به کابل دفنی می اندازیم:

 

کابل فیبر نوری دفنی

کابل فیبرنوری خاکی یا «Direct Burial Fiber Optic Cable» کابلی است که برای انتقال داده‌ها و ارتباطات از طریق فیبرهای نوری در زیر زمین استفاده می‌شود. این کابل با توجه به شرایط زیرزمینی، با یک پوشش محافظ قوی به‌عنوان لایه‌ی دفنی برای محافظت از فیبرهای نوری در برابر فشار، رطوبت و تغییرات دما طراحی شده است.

به‌طور معمول از این کابل در شرایطی استفاده می‌شود که اتصال شبکه‌های ارتباطی در مسافت‌های طولانی از طریق زیر زمینی انجام می‌شود که شامل ارتباطات شهری، ارتباطات صنعتی و مخابراتی است. علاوه بر این، به دلیل ویژگی‌های مقاومتی و ایمنی آن، کابل فیبرنوری خاکی در برابر عوامل زیان‌آوری مانند رعد و برق، برخورد با طوفان، زمین‌لرزه، آتش‌سوزی و جویده شدن از سمت حیوانات نیز استحکام بالایی دارد.

با توجه به این که کابل فیبر نوری دفنی در زیر زمین نصب می‌شود، برای راه‌اندازی و پیکربندی آن نیاز به تجهیزات خاصی است که شامل لوله‌کشی، قالب‌گیری، جعبه‌های اتصال و … می‌شود.

کابل خاکی

رایج ترین کاربردها

با توجه به ویژگی‌های فیبرهای نوری، این کابل یک راه‌حل مناسب برای ارتباطاتی است که نیاز به پهنای باند بالا و مقاومت در برابر تداخل و نویز دارند. همچنین برای ارتباط‌اتی که نیاز به اتصال امن و محرمانه است، فیبرهای نوری دفنی بسیار مناسب هستند، زیرا این فیبرها به‌راحتی قابل رمزنگاری هستند و از تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کنند.

از رایج‌ترین کاربردهای کابل فیبر نوری دفنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارتباطات مخابراتی، رادیویی و صنعتی
  2. کابل‌کشی اینترنت برای مناطق روستایی و شهری
  3. شبکه‌های انتقال داده

کاربرد فیبر نوری دفنی

کابل فیبر نوری دفنی از نور خالص برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. با توجه به نام‌گذاری این مدل کابل، بیشتر کاربرد آن‌ها از طریق دفن شدن در زیر زمین است. در نتیجه برای مسافت‌های طولانی بین شهری بسیار ایده‌آل خواهد بود.

با توجه به ویژگی‌های فیبرهای نوری، این کابل یک راه‌حل مناسب برای ارتباطاتی است که نیاز به پهنای باند بالا و مقاومت در برابر تداخل و نویز دارند. همچنین برای ارتباط‌اتی که نیاز به اتصال امن و محرمانه است، فیبرهای نوری دفنی بسیار مناسب هستند، زیرا این فیبرها به‌راحتی قابل رمزنگاری هستند و از تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کنند.

از رایج‌ترین کاربردهای کابل فیبر نوری دفنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارتباطات مخابراتی، رادیویی و صنعتی

کابل‌کشی اینترنت برای مناطق روستایی و شهری

شبکه‌های انتقال داده

پیشنهاد مطالعه:  انواع کابل outdoor  اطلاعات جامعی در رابطه با  انواع کابلهای فیبرنوری در اختیارت قرار میده

 انواع کابل فیبرنوری خاکی

 

کابل‌ فیبرنوری خاکی به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، از جمله رطوبت، شرایط اقلیمی، شدت نور خورشید، خوردگی و شوک مکانیکی، برای اتصالات زیرزمینی استفاده می‌شوند.  کابل فیبر نوری خاکی با توجه به کاربردی که دارد در انواع مختلف تولید می‌شود که عبارتند از:

 

کابل فیبر نوری دو لایه: در این نوع کابل، بخش درونی شامل فیبرهای نوری و بخش بیرونی شامل لایه‌های محافظتی و حفاظتی مانند پوشش مسی یا فولادی، پوشش ضد آب و پوشش خارجی محافظت کننده است. این نوع کابل در برابر هر گونه آسیب خارجی مقاوم است.

 

کابل فیبر نوری آرمورد: این نوع کابل فیبر نوری از دو لایه تشکیل می‌شود و دارای آرمور فولادی یا آلومینیومی برای محافظت در برابر شوک مکانیکی و فشار محیطی است. این کابل برای نصب در مناطق با شرایط سخت و شوک مکانیکی زیاد مانند راه‌ها و پل‌ها مناسب است.

 

کابل فیبر نوری لیزری: این نوع کابل دارای هسته پلیمری و پوشش پلی‌اتیلنی با پوشش داخلی و خارجی محافظت کننده است. این کابل برای انتقال اطلاعات با فشار بالا، به عنوان مثال در آزمایشگاه‌ها و صنایع تولید نیروی برق هسته‌ای استفاده می‌شود.

 

کابل فیبر نوری مقاوم در برابر حریق: این نوع کابل دارای پوشش مقاوم در برابر حریق و دود است. این کابل‌ها به‌دلیل این‌که هیچ گازی متصاعد نمی‌کند و از پوشش مستحکمی ساخته شده در برابر اطفا حریق مقاوم بوده و بیشتر برای مصارف صنعتی در کارخانه‌ها کاربرد دارد.

 

کابل نوری ژله فیلد خاکی (obfc)

 

یکی از انواع انواع کابل فیبر نوری، OBFC است که اصطلاح انگلیسی آن Optical Buried Filled Cable است که معنی آن کابل نوری ژله فیلد دفن مستقیم یا اصطلاحا خاکی است. این کابل‌ها در دسته کابل‌های outdoor قرار دارند و کاربرد آن‌ها در شبکه‌های زیرساخت و بین شهری در مسافت‌های طولانی است و مستقیما داخل خاک دفن می‌شود. و نیازی به کانال کشی و بستر سازی ندارد.

ژله به کار رفته در این کابل فیبر ، ماده چسبناکی است که مانع نفوذ آب و رطوبت می شود.

 ساختار این کابل‌ها بر پایه لوزتیوب است، تعداد تارهای موجود در کابل‌های OBFC متفاوت است، عموما کابل‌های ۱۲ ،۲۴ و ۴۸ کور پر کاربردترند. این کابل دارای دو روکش یا ژاکت مختلف است: روکش اول پلی‌اتیلن نرم (LDPE) و روکش دوم پلی‌اتیلن سخت (HDPE)، که بین این دو روکش یک محافظ نوار استیل دندان اره‌ای (کروگیت) قرار گرفته است، تا کابل را در خاک در برابر خطر جوندگان و رطوبت محافظت کند.

 

کابل فیبر نوری خشک خاکی(OBUC)

 

کابل فیبر نوری خشک خاکی OBUC یکی دیگر از انواع کابل فیبر نوری خاکی و بیرونی است. در این نوع کابل، برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل کابل، از یک سیستم خشک‌کننده استفاده می‌شود. این سیستم شامل یک برج خشک کننده است که هوای مرطوب داخل کابل را خشک کرده و از ورود آب و رطوبت به داخل کابل جلوگیری می‌کند. این کابل به دلیل داشتن سیستم خشک‌کننده، بسیار مناسب برای استفاده در مناطق با تغییرات شدید آب و هوا و محیط‌های مرطوب و بارانی است. OBUC بیشتر در پروژه‌های مخابراتی، شبکه‌های انتقال اطلاعات و شبکه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود.

 

تفاوت کابل های OBFC و OBUC

 

تفاوت اصلی بین کابل فیبر نوری ژله فیلد خاکی (OBFC) و کابل فیبر نوری خشک خاکی (OBUC) در روش حفاظت از فیبرهای نوری داخل کابل در برابر رطوبت و آب است.

در کابل OBFC، فیبرهای نوری با استفاده از ژله داخلی در برابر رطوبت و آب محافظت می‌شوند، اما در کابل OBUC از نخ جاذب و سیستم خشک‌کننده استفاده می‌شود.

همچنین در کابل OBUC، فیبرهای نوری درون یک محفظه‌ی خشک‌کننده قرار دارند تا هوای مرطوب به رشته‌ها آسیب وارد نکند، در حالی‌که در کابل OBFC، فیبرهای نوری با استفاده از ژله داخلی در برابر رطوبت و آب محافظت می‌شوند.

به‌طور کلی، کابل OBFC مناسب برای محیط‌هایی است که شرایط نامساعدی برای اتصالات فیبر نوری وجود دارد و نیاز به مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و آب دارند. در حالی که کابل OBUC بیشتر مناسب برای استفاده در مناطق با تغییرات شدید آب و هوا و محیط‌های مرطوب و نمدار است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی