اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

تیر ۱۳, ۱۴۰۳ ۸:۳۹ ب٫ظ

فهرست مطالب

کابل فیبر نوری

 

قبل از اینکه به توضیح مفصل کابل کانالی فیبر نوری بپردازیم مرور مختصری بر کابل فیبر نوری خواهیم داشت.

کابل فیبرنوری داری پهنای باند بسیار بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی دیگر است. با کابل فیبر نوری می‌توان داده‌های صوت، تصویر و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ده گیگا بیت بر ثانیه و حتی بالاتر میتواند انتقال دهد. به بیان ساده دیگر کابل فیبرنوری نوعی کابل شبکه است که از رشته‌هایی از شیشه تشکیل شده که رشته‌ها درون یک محفظه عایق قرار گرفته‌اند. این نوع کابل در مقایسه با کابل‌های مسی، کابل فیبرنوری پهنای باند بیشتری داشته و داده‌ها را در مسافت‌های طولانی تری انتقال میدهد.

انواع کابل های فیبرنوری

 

  • براساس محیط استفاده از کابل های فیبرنوری
  • براساس جنس ماده به کار گرفته شده در ساخت کابل های فیبر نوری
  • براساس روکش های فیبر نوری

انواع کابل کانالی فیبر نوری

 

دو نوع کابل کانالی فیبر نوری  وجود دارد:

۱-ocfc

۲-ocuc

تفاوت کابل های فیبر نوری OCUC و OCFC

کابل‌های کانالی گونه‌ای از کابل‌های outdoor هستند که مناسب استفاده در کانال‌ها و مجاری هستند و با توجه به ساختارشان و عدم مقاومتشان در برابر جونده‌ها مناسب دفن مستقیم زیر خاک نیستند. ساختار این کابل‌ها نیز مانند کابل‌های خاکی برپایه لوزتیوب است و به طور کلی دارای دو نوع ژله‌ای و خشک هستند که در پایین به بررسی هریک می‌پردازیم.

کابل نوری ژله فیلد کانالی یا ocfc

کابل Optical Conduit Filled Cable یک نوع کابل فیبرنوری است که با کمک ژله  به عنوان محافظ، فیبرهای نوری را در برابر عوامل محیطی خارجی محافظت می‌کند. این نوع کابل به منظور افزایش مقاومت در برابر خرابی و کاهش اثرات زیان‌آور محیطی طراحی شده است.
 
مهمترین ویژگی‌های Optical Conduit Filled Cable شامل موارد زیر می‌شود:
 
 
 
۲. حفاظت در برابر محیط: طراحی این کابل باعث می‌شود که فیبرهای نوری در مقابل عوامل محیطی نظیر رطوبت، گرد و غبار، افت دما، و اشعه UV محافظت شوند.
 
۳. انعطاف پذیری:برخی از این کابل‌ها انعطاف پذیری خوبی دارند که امکان نصب و استفاده در شرایطی که نیاز به انعطاف زیاد دارید را فراهم می‌کند.
 
۴. مقاومت در برابر فشار: بلندی پر کننده مجرای این کابل به طور معمول به تقویت کابل و افزایش مقاومت آن در برابر فشارهای خارجی کمک می‌کند.
 
۵. کاربردها: این کابل‌ها معمولاً در برنامه‌هایی که نیاز به حفاظت و مقاومت در برابر شرایط محیطی خاص دارند، از جمله نصب در زیرزمین، در محیط‌های صنعتی، و در پروژه‌های خاص استفاده می‌شوند.
 
 

معمولا این کابل‌ها در شبکه‌های درون شهری و بین مراکز مخابراتی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. ساختار کابل از لایه داخلى به بیرون بصورت زیر است:

۱- عنصر مقاوم مرکزى
۲- روکش عنصر مقاوم (در صورت نیاز)
۳- فیبر نورى
۴- لوزتیوب
۵- ژله سرد
۶- فیلر (در صورت نیاز)
۷- ژله گرم
۸- نوار پلى استر
۹- عناصر تقویت کننده میانى (از نوع آرامید یارن و به صورت اختیارى)
۱۰- روکش داخلى از جنس LDPE
۱۱- نوار آلومینیوم (به عنوان سد کننده رطوبت)
۱۲- روکش بیرونى از جنس HDPE

کابل فیبر نوری خشک کانالی (OCUC)

اﯾﻦ ﮐﺎﺑﻞ ﻫﺎ ﻋﻤﻮﻣﺎ در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی درون ﺷﻬﺮی و ﺑﯿﻦ ﻣﺮاﮐﺰ ﻣﺨﺎﺑﺮاﺗﯽ به عنوان کابل ارتباطی و در داخل کانالها و حوضچه های مخابراتی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.

اﯾﻦ ﻧﻮع ﮐﺎﺑﻞ دارای ﺳﺎﺧﺘﺎرى ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎ ﮐﺎﺑﻞ OCFC و ﺑﺪون ژﻟﻪ (ﺧﺸﮏ) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ ﮐﺎﺑﻞ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻔﻮذ رﻃﻮﺑﺖ از ﻧﻮار ﺟﺎذب رﻃﻮﺑﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد.

این کابل داراری ۱۲ کر تار Single Mode از مدل G652 است.

این کابل از ۱۲ کر تا ۲۸۸ کر تولید میشود.

این کابل تولیدی کارخانجات شهید قندی میباشد و کاملا مورد تایید شرکت مخابرات ایران است.

ﺳﺎﺧﺘﺎر ﮐﺎﺑﻞ از ﻻﯾﻪ داﺧﻠﻰ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون

  1. عنصر مقاوم
  2. روﮐﺶ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﻘﺎوم (در ﺻﻮرت ﻧﯿﺎز)
  3. نخ جاذب رطوبت
  4. ﻓﯿﺒﺮ ﻧﻮری
  5. لوز تیوب
  6. ژله سرد
  7. نوار جاذب رطوبت
  8. عناصر تقویت کننده میانی(آرامیدیارن)
  9. روﮐﺶ بیرونی

مقایسه OCFC با OCUC

این کابل‌ها در محیط‌هایی که نیازمند نیروی کشش بالایی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در سینی‌ها و منهول‌ها نیز قابلیت استفاده و کاربرد فراوانی دارند. اما در مکان‌هایی که جوندگان قوی‌تری موجود است، باید از دو جکت برای کابل‌ها استفاده کرد و به همین دلیل چنین کابل‌های کانالی گزینه خوبی نیستند.

تفاوت عمده کابل‌های OCFC و OCUC در وجود و عدم وجود ژله و مقاومت کابل دربرابر رطوبت و موانع محیطی است. زمانی که کابل دارای ژله پرکننده است، هم دربرابر رطوبت مقاومت می‌کند و هم منعطف است. اما در OCUC که کابل بصورت خشک طراحی می‌شود، حتما باید از نوار جاذب رطوبت یا همان یارن‌ها کمک گرفت تا مقاومت آن افزایش یابد.

پیشنهاد مطالعه

انواع کابل outdoor  اطلاعات جامعی در رابطه با  انواع کابلهای فیبرنوری در اختیارت قرار میده.

تفاوت کابل indoor  و outdoor

کابل دراپ چیست؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی