اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل
پچ کورد

آشنایی کامل با پچ کورد فیبرنوری

فهرست مطالب

پچ کورد فیبرنوری چیست؟

پچ کورد فیبرنوری ، کابل فیبرنوری  است که دو سر آن به کانکتور فیبر نوری وصل می شود.
این وسیله برای ایجاد ارتباط بین تجهیزات و قطعات در شبکه فیبر نوری به کار برده شده و به آن پچ کیبل ، fiber patch cord  یا جامپر نوری نیز ،گفته می شود.

تصاویر محصول
پچ کورد فیبرنوری
پچکورد مالتی مد سارا به لیلا
پچکورد سارا به سارا
پچکورد لیلا به لیلا
پچکورد مالتی مد لیلا به لیلا
پچکورد سارا به لیلا

کاربرد پچکورد فیبرنوری

  • استفاده در اتاق‌های سرور
  • مراکز داده یا دیتا سنتر
  • تصویربرداری پزشکی
  • مهندسی مکانیک
  • شبکه‌های LAN
  • شبکه‌های تلویزیون کابلی

انواع پچ کورد فیبر نوری

 
برای معرفی انواع پچ کورد فیبرنوری هم چند معیار و فاکتور برای دسته‌بندی انواع مختلف این محصول وجود داره. در ادامه انواع پچ کورد فیبر نوری رو بر اساس این معیارها معرفی می‌کنیم:

پچ کورد فیبر نوری براساس نوع کانکتور

 
  • پچ کورد lc-lc

در هر دو سر این نوع از پچ کورد، کانکتور LC وجود داره. این نوع کانکتور با وارد اومدن فشار به نقطه اتصال کاملا چفت میشه و بیشتر در کاربردهای سینگل مود مورد استفاده قرار می‌گیره.

  • پچ کورد sc-sc

در دو سر این پچ کورد فیبر نوری هم دو کانکتور یکسان از نوع SC وجود داره با ترکیب فشار و کشش پانچ میشه. این نوع کانکتور بسیار ساده طراحی شده و با قیمت مقرون به صرفه‌ای که داره در مخابرات فیبرنوری کاربرد زیادی داره.

  • پچ کورد fc-fc

کانکتور FC در دو سر این پچ کورد فیبر نوری قرار داره که با حالتی مشابه بستن پیچ در نقطه اتصال پانچ میشه و برای هردو کاربرد سینگل مود و مالتی مود هم کاربرد داره. کانکتور اف سی معمولا از جنس فلزی هست.

  • پچ کورد sc-lc

نوع دیگه‌ای از پچ کوردهای فیبرنوری هستن که در دو سر خودشون کانکتورهای متفاوتی دارن. پچ کورد SC-LC یکی از آنهاست. از این پچ کورها در شبکه‌های استفاده میشه که تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی داره.

  • پچ کورد فیبر نوریst-st

st مخفف Straight-Tip و به معنی نقطه مستقیم است. قطر کانکتور st به اندازه کانکتور sc است و اندازه فرول آن برابر ۲.۵ میلیمتر است. این نوع پچ کورد در نوع مالتی مود و سینگل مود عرضه می‌شود و آداپتورهای سیمپلکس و دابلکس به صورت افقی در آن نصب می‌شوند. از نظر ساخت، پچ کورد st دارای یک محفظه فلزی یا پلاستیکی است و در دو دسته ارائه می‌شود: آستر از جنس برنز فسفات و اکسید زیرکونیوم.

  •   پچ کورد فیبر نوریmtrj-mtrj

نام این پچ کورد از سرنام عبارتMechanical Transfer Registered Jack  گرفته شده است و انتهای آن به کانکتور mtrj می‌رسد. این کانکتور از دو نوع کانکتور MT و RJ توسعه پیدا کرده است. پچ کورد mtrj از یک محفظه و فرول پلاستیکی ساخته شده و می‌تواند دو کانکشن فیبر نوری را به هم متصل کند. کانکتور mtrj نیز توسط شرکت NTT تولید شده و در ساخت آن از فرم فرول MT ایده گرفته‌اند. از نظر ظاهری، کانکتور mtrj به کانکتور RJ45 شباهت زیادی دارد و اندازه آن تقریبا یک دوم کانکتور sc است. کانکتورهای mtrj به دو صورت ارائه می‌شوند: با دو پین فلزی (نر) و بدون سوزن و پین (ماده)

  • پچ کورد فیبر نوری mu-mu

در انتهای این پچ‌کورد یک کانکتور از نوع mu قرار دارد. شرکت NTT در تولید این کانکتور نیز پیشگام بوده و حق اختراع آن متعلق به این شرکت است. کانکتور mu با پوشش و محفظه پلاستیکی ساخته شده و نحوه اتصال آن فشار و کشش (Push & Pull) است. از نکات قابل توجه در مورد این کانکتور، شباهت فرول آن به فرول کانکتور lc است.

از نظر نحوه اتصال، کانکتور mu  مانند کانکتور sc طراحی شده و گاهی به آن sc کوچک نیز می‌گویند. کانکتورهای mu در سیستم‌های انتقال نوری پیشرفته، سیستم‌های اشتراکی و یا نرم افزارهایی با سرعت بالای داده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توسعه‌های اخیر پچ کورد mu پیش بینی می‌شود در آینده جای کانکتور sc را بگیرد.

  •  پچ کورد فیبر نوری mpo/mtp- mpo/mtp

این پچ کورد که کانکتور mpo در انتهای آن قرار گرفته، ظرفیت بالایی دارد و برای اتصال چند فیبر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر این پچ کورد می‌تواند ارتباط بین چندین کانکشن (۱۲، ۲۴، ۳۶ و…) را با یک کانکتور خود برقرار کند. از نظر فناوری ساخت، پچ کورد mpo بر پایه فرول نوع mt ساخته شده است و نحوه اتصال آن براساس سیستم فشار-کشش طراحی شده است. پچ کورد mpo معمولا در کابل‌های ریبون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پچ کورد mtp نسخه بروز شده پچ کوردmpo   است. کانکتور mtp کانکشنی با ظرفیت بالا ایجاد می‌کند که کاربردهای زیادی خصوصا در مخابرات دارد. با توجه به نحوه اتصال mtp (فشار و کشش) کار با آن بسیار راحت است.

  • پچ کورد فیبر نوریe2000-e2000

انتهای این پچ کورد به کانکتور e2000 ختم می‌شود و طراحی فنری شکل آن، از فرول در برابر گرد و غبار و خش، محافظت کرده و اجازه خروج نور لیزر را از کانکتور نمی‌دهد. ساختمان این کانکتور بسیار شبیه به کانکتور sc است اما اندازه‌ی آن کوچک‌تر است که باعث می‌شود فضای کمتری را اشغال کند. پچ کورد e2000 از جدیدترین و گران‌ترین پچ‌کوردهای فیبر نوری محسوب می‌شود.

 

 

انواع پچ کورد فیبر نوری براساس نوع کابل

  • فیبر نوری سینگل مود با هسته ۹ میکرونی، رنگ کابل فیبر نوری سینگل معمولاً زرد است.
  • فیبر نوری مالتی مود با هسته ۶۲.۵ و ۵۰ میکرونی
  • فیبر نوری مالتی مود ۱۰Gig با هسته ۵۰ میکرونی

فیبرهای نوری سینگل مود برای فواصل طولانی استفاده می‌شوند و می‌توانند فقط یک سیگنال را در یک زمان مشخص ارسال کنند اما فیبرهای مالتی مود برای فواصل کوتاه مناسب‌اند و توانایی ارسال چندین سیگنال را در یک زمان مشخص دارند.

رنگ کابل فیبر نوری سینگل مد معمولا زرد است .

دو نوع از کابل های مالتی مد در رنگ نارنجی و سبز آبی می باشد. کابل مالتی مد نانجی رنگ به نام om2  و کابل مالتی مد آبی رنگ به نام om3 شناخته می شود.

 

انواع پچ کورد فیبر نوری براساس ساختار کابل

 

  1. پچ کورد فیبر نوری simplex: این پچ کوردها از یک هسته استفاده کرده و ساختار ساده‌ای دارند و در هر دو طرف آن فقط یک کانکتور وجود دارد.
  2. پچ کورد فیبر نوری duplex: پچ کورد فیبر دوبلکس دارای دو فیبر و دو کانکتور در هر طرف است. هر فیبر دارای علامت A یا B است یا از رابط‌های رنگی مختلف برای علامت‌گذاری قطب‌ها استفاده می‌کند.

 

انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع پولیش

 

  1. PC (Physical Contact): برای کاربرد‌های سینگل مود و مالتی مود از این نوع پچ کورد استفاده می‌شود. میزان انعکاس نور در این نوع، ۴۰ دسیبل است.
  2. UPC (Ultra Physical Contact): از این نوع پچ کورد، در کاربردهای سینگل مود استفاده می‌شود. میزان انعکاس نور در این مدل، ۵۰ دسیبل است.
  3. APC (Angled Physical Contact): این نوع پچ کورد نیز مانند UPC در کاربردهای سینگل مود مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان انعکاس نور در آن ۶۰ دسیبل است.

انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس اندازه جکت

 

از آن‌جایی که فیبر نوری لخت، به راحتی می‌شکند، برای حفاظت از کابل، به جکت احتیاج داریم تا از کابل در برابر عناصر بیرونی مانند رطوبت، گرد و خاک، دما، فشار و… محافظت کند. به همین منظور، در ساخت کابل‌های مختلف از چهار نوع جکت استفاده می‌شود که متریال و کاربردهای مختلفی دارند. این جکت‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

۱.     PE (Polyethylene) پلی اتیلن مقاومت خوبی در برابر رطوبت و شرایط نامساعد جوی دارد به همین منظور از کابل‌هایی با جکت پلی اتیلن بیشتر در در فضاهای باز و مرطوب، استفاده می‌شود.

۲.     PVC (Polyvinyl chloride) کابل‌هایی با این نوع جکت، به خاطر قیمت کم، انعطاف‌پذیری و مقاومت خوب در برابر گرما، کاربردهای زیادی در کاربری‌های داخلی و خارجی دارند.

۳.     PVDF (Polyvinyl Difluoride) به خاطر مقاومت بیشتر در مقابل دما، در کابل‌های plenum از این نوع جکت استفاده می‌شود. پلنوم به معنی یک فضای محصور است و کابل پلنوم، اصطلاحا به کابلی گفته می‌شود که در فضاهای «تو کار» مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند قسمت تعبیه شده در کف اتاق که در ساختمان‌ها برای سیم‌کشی در نظر گرفته شده.

۴.     LSZH (Low Smoke Zero Halogen) این نوع جکت عاری از مواد هالوژنه است. هالوژن ماده‌ای‌ست که در صورت احتراق به ماده‌ای سمی و خورنده تبدیل می‌شود به همین دلیل از کابل‌های عاری از هالوژن، در محیط‌های حساس داخلی استفاده می‌شود. این کابل‌ها قیمت بالایی دارند.

 

هر کاربر می‌تواند براساس نیاز شبکه خود، کابلی را با جکت خاص انتخاب کند. معمولا کابل پچ کورد فیبر نوری در جکت‌هایی با استانداردهای زیر عرضه می‌شود:

 

۱.     ۲۵۰ میلی متر فیبر لخت

۲.     فیبر بافر ۹۰۰ میلی متری

۳.     کابل فیبر نوری با جکت ۱.۶ میلی متری

۴.     کابل فیبر نوری با جکت ۲.۰ میلی متری

۵.     کابل فیبر نوری با جکت ۳.۰ میلی متری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی