اشتراک گذاری مطلب
واتساپ
چاپ
تلگرام
ایمیل

فهرست مطالب

کانکتورهای فیبرنوری

دو نوع کانکتور فیبرنوری از نظر نوع فرول و پالیش سطح فرول داریم

۱-apc

۲-upc

تفاوت اصلی بین کانکتورهای APC و UPC در قسمت انتهایی فیبر است. کانکتورهای APC دارای یک فیبر انتهایی هستند که با زاویه هشت درجه صیقل داده می شود. کانکتورهای UPC بدون زاویه پرداخت می شوند. با این حال، کانکتورهای UPC دقیقاً مسطح نیستند. آنها دارای انحنای جزئی  ترهستند. یکی دیگر از تفاوت های واضح تر رنگ است. کانکتورهای UPC آبی و کانکتورهای APC سبز هستند.

در تصویر رو به رو تفاوت بین زاویه upc  و  apc نشان داده شده است

upc vs apc

این تفاوت از نظر عملکرد به چه معناست؟ 

 

با اتصالات UPC، هر نور بازتابی مستقیماً به سمت منبع نور منعکس می شود. نمای انتهایی زاویه‌دار کانکتور APC باعث می‌شود که نور بازتاب‌شده با زاویه به روکش در مقابل مستقیم به سمت منبع منعکس شود. این باعث ایجاد برخی تفاوت‌ها در تلفات برگشتی می‌شود، که اندازه‌گیری نور منعکس شده است که به صورت یک مقدار منفی دسی‌بل بیان می‌شود (هر چه مقدار بالاتر، بهتر است). استانداردهای صنعتی توصیه می کنند که تلفات برگشتی کانکتور UPC باید ۵۰- دسی بل یا بیشتر باشد، در حالی که تلفات برگشتی کانکتور APC باید۶۰- دسی بل یا بیشتر باشد.

 

به یاد داشته باشید، تلفات برگشتی با تلفات درج متفاوت است، که به مقدار توان نوری از دست رفته از طریق یک کانکتور یا طول کابل اشاره دارد. insertion loss چیزی است که ما برای تعیین بودجه ضرر استفاده می کنیم. دستیابی به تلفات کم il معمولاً با اتصالات UPC به دلیل شکاف های هوای کمتر نسبت به کانکتورهای APC آسان تر است. با این حال، تکنیک‌های ساخت به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند تا زوایای دقیق‌تری بر روی کانکتورهای APC ایجاد کنند و insertion lossرا به کانکتورهای UPC نزدیک‌تر کنند.

 

کانکتورهای APC معمولاً در برنامه‌های اپتیکال غیرفعال (هم GPON و هم شبکه‌های محلی اپتیکال غیرفعال) استفاده می‌شوند، زیرا بسیاری از این سیستم‌ها از سیگنال‌های RF نیز برای ارائه ویدیو استفاده می‌کنند. شبکه‌های نوری غیرفعال با سرعت بالاتر و سایر برنامه‌های WDM که از طول موج‌های بالاتر از طریق فیبر تک حالته استفاده می‌کنند نیز احتمالاً به کاهش تلفات بازگشتی اتصالات APC نیاز دارند.

 

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که کانکتورهای APC و UPC نمی توانند و نباید جفت شوند. جفت شدن نه تنها باعث عملکرد ضعیف می شود زیرا هسته های فیبر با هم تماس ندارند، بلکه می تواند هر دو رابط را از بین ببرد. آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که به فرستنده آسیب دائمی وارد کنید – به خصوص با تجهیزات تک حالته با هزینه بالاتر.

 

نکته مهم دیگر: از دست دادن کابل معمولاً کوچکترین عامل در تضعیف سیستم است. بیشترین تلفات از کانکتور حاصل می شود. کانکتورهای با کارایی بالاتر، dB صرفه جویی می کنند که قابل توجه تر، قابل اندازه گیری و سازگارتر است.

نحوه ی تشخیص کانکتور های فیبر نوری UPC از APC

 

تفاوت های بسیاری را می توان بین اتصالات UPC و APC پیدا نمود:

نکته اول، فرول کانکتور است. همانطور که قبلا بحث نمودیم، کانکتور UPC بدون هیچ زاویه ای پولیش می شوند، اما کانکتور APC با زاویه ۸ درجه پولیش می شوند. نکته دوم، راه بازتابش نور می باشد. نحوه پولیش مختلف فرول به طور مستقیم باعث تفاوت انعکاس نور می شود. اگر از کانکتور UPC استفاده شود نور منعکس شده مستقیم به سمت منبع نور انعکاس می یابد، اما در کانکتور APC به جای بازتاب به سمت نور به علت زاویه پولیش، نور به غلاف فیبر نوری بازتاب داده می شود. نکته سوم، تلفات بازگشتی می باشد. از آنجا که الگوهای انعکاس نور متفاوت هستند، سطح تلفات بازگشتی نیز متفاوت می باشد. تلفات بازگشتی کانکتور APC با مقدار -۶۵ dB کمتر از کانکتور UPC با مقدار -۵۰ dB می باشد. در واقع کانکتورها می توانند به عملکرد تطبیق بهتری دست یابند اگر اتلاف بازگشتی پایین تری داشته باشند. نکته چهارم، رنگ کانکتور می باشد. این آشکارترین تفاوت است که می تواند در کانکتورها دیده شود. کانکتور UPC معمولا بدنه آبی دارد در حالی که کانکتور APC بدنه سبز رنگ دارد.

 

نحوه انتخاب کانکتور فیبر نوری UPC و APC ؟

 

اگر هنوز بین انتخاب از بین دو نوع کانکتور شک و شبهه دارید بهترین راه این است که کاربرد خود را ببینید و طبق آن تصمیم بگیرید. به طور کلی، نوع APC دارای عملکرد بهتر از نوع UPC می باشد. APC برای کاربردهای پهنای باند بالا و لینک مسافت های طولانی به کار برده می شود. به عنوان مثال، FTTX، شبکه پسیو نوری (PON) و مالتی پلکس تقسیم طول موج (WDM) که حساسیت بیشتری نسبت به تلفات بازگشتی دارند، APC یک راه حل بهتر برای ارائه پایین ترین تلفات بازگشتی می باشد. با این حال، استفاده گسترده از کانکتورهای APC هزینه بالاتری دارد. با این اوصاف، ممکن است کانکتور UPC یک انتخاب بهتر باشد چرا که هزینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات پیشنهادی